•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

الجندرة والعوامل المرتبطة باختيار الإناث لمهنة التدريس من وجهة نظر الطلاب في كلية التربية بجامعة الكويت

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

زهاء فهد الصويلان& فرح عبدالعزيز المطوع

Abstract

The research aimed to examine the concept of gender and the related factors influencing female students' choice of the teaching profession from students' perspectives at College of Education, Kuwait University. A descriptive analytical approach was employed, with a questionnaire administered to a purposive sample of 1,289 students. Findings related to social factors indicated that the teaching profession continues to be associated with traditional gender roles for women. Job security emerged as significant material reason influencing the choice of the profession, while official working hours and school holidays were key factors related to the nature of the work. The research revealed significant differences in favor of males regarding social factors. Additionally, significant differences were observed regarding material factors and work conditions in favor of females. Furthermore, social factors showed significant differences in favor of fourth-year students.

Keywords: Gender, Teaching Profession, College of Education, Kuwait University.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى التعرف على مفهوم الجندرة والعوامل المرتبطة باختيار الإناث لمهنة التدريس من وجهة نظر الطلاب في كلية التربية بجامعة الكويت. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق أداة الاستبانة على عينة قصدية تكونت من 1289 من طلاب كلية التربية في جامعة الكويت. وقد أشارت نتائج الدراسة المتعلقة بالعوامل الاجتماعية إلى أنَّ مهنة التدريس ما زالت مرتبطة بالصورة النمطية لدور المرأة التقليدي. وبالنسبة للعوامل المادية فقد كان الضمان الوظيفي من أسباب اختيار الطالبات للمهنة، أما فيما يتعلق بطبيعة العمل فقد أكدت النتائج أن أوقات الدوام الرسمي والإجازات المدرسية من أسباب التوجه إلى المهنة. وفي العوامل الشخصية جاء الاختيار بسبب امتلاك الطالبات للمهارات التدريسية. ووجَدت الدراسة فروقاً ذاتَ دلالاتٍ إحصائية تبعاً لمتغير الجنس في العوامل الاجتماعية جاءت لصالح الذكور، في حين جاءت الفروق الإحصائية لصالح الإناث في العوامل المادية والمتعلقة بطبيعة العمل. كما وجدت الدراسة فروقاً إحصائيةً تبعاً لمتغير السنة الدراسية جاءت لصالح السنة الدراسية الرابعة في العوامل الاجتماعية.

الكلمات المفتاحية: الجندرة، مهنة التدريس، كلية التربية، جامعة الكويت.

Author ORCID Identifier

0000-0001-7249-8563 Zaha Alsuwailan

0000-0003-2574-3305 Farah Almutawa

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.