Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الشغف الأكاديمي كمنبئ بالطموح المهني لدى طلاب الدراسات العليا بمدينة الرياض
Abstract
The current study aimed to identify the relationship between academic passion and career ambition among graduate students in Riyadh, and to identify the differences between the average scores of male and female students on the two study variables according to gender (male-female). It also aimed to identify the positive impact of academic passion on career ambition among the research sample. The study adopted a descriptive correlational approach, and was conducted on (210) students, divided into (105) male students and (105) female students from graduate studies at an academic institution in Riyadh. The tools used were the Academic Passion Scale and the Career Ambition Scale (prepared by the researcher). The results revealed a strong (positive) direct correlation between academic passion and career ambition among graduate students. It also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of graduate students on the academic passion and career ambition scales due to gender differences (male-female). The results also demonstrated a positive impact of academic passion on career ambition among the research sample students.
Keywords: Academic Passion, Career Ambition, As A Predictor, Positive Influence, Graduate Students.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الشغف الأكاديمي والطموح المهني لدى طلاب الدراسات العليا بمدينة الرياض، والتعرف على الفروق بين متوسطات درجات الطلاب والطالبات في متغيري الدراسة تبعًا للنوع ( ذكور- إناث)، كما هدفت إلى التعرف على التأثير الإيجابي للشغف الأكاديمي على الطموح المهني لدى عينة البحث، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت الدراسة على عدد (210) طلابٍ، قسمت إلى (105) طالبًا، و(105) طالبةً من طلاب الدراسات العليا بمؤسسة أكاديمية بمدينة الرياض، ومن الأدوات تم استخدام مقياس الشغف الأكاديمي ومقياس الطموح المهني (إعداد/ الباحثة)، وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) قوية بين الشغف الأكاديمي والطموح المهني لدى طلاب الدراسات العليا، كما تبين أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب الدراسات العليا على مقياسي الشغف الأكاديمي الطموح المهني؛ نتيجة لاختلاف الجنس (ذكور- إناث)، كما أظهرت النتائج وجود تأثير إيجابي للشغف الأكاديمي على الطموح المهني لدى الطلاب عينة البحث.
الكلمات المفتاحية: الشغف الأكاديمي، الطموح المهني، كمنبئ، تأثير إيجابي، طلاب الدراسات العليا
Author ORCID Identifier
(ORCID) 0000-0002-3510-1587
Recommended Citation
Alotaibi, R. F. (2025). Academic passion as a predictor of professional ambition among graduate students in Riyadh. International Journal for Research in Education, 49(3), 235-261. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp235-261