Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
معرفة واستخدام معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية للتصميم الشامل للانتقال
Abstract
The present study aimed to identify teachers of students with intellectual disabilities knowledge and Use of Universal Design for Transition (UDT) in intellectual education programs. To achieve the objectives of the study, the researcher yielded the descriptive research, and the questionnaire was used as a tool to collect data, as the study sample consisted of (270) male and female teachers of students with intellectual disabilities in the middle and secondary school. The results indicated that the level of knowledge of teachers of students with intellectual disabilities about UDT was at a high level. The results also indicated that the level of use of UDT by teachers of students with intellectual disabilities was at a high level. The results also showed that there were statistically significant differences in the knowledge and Use of UDT by teachers of students with intellectual disabilities in favor of teachers with five to ten years of experience. Finally, according to its results, the study presented a number of recommendations and research proposals that may contribute to increasing knowledge and use of UDT with students with intellectual disabilities in middle and secondary school.
Keywords: Transition, Linking academic and transition education, Universal design for learning, Middle and high school, Kingdom of Saudia Arabia.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى معرفة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالتصميم الشامل للانتقال في برامج التربية الفكرية واستخدامهم له. ولتحقيق أهداف الدراسة، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تكونت عينة الدراسة من (270) معلم ومعلمة للطلبة ذوي الاعاقة الفكرية في المرحلتين المتوسطة والثانوية. وقد أشارت النتائج إلى أن مستوى معرفة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالتصميم الشامل للانتقال جاء في المستوى المرتفع، وتوصلت النتائج أيضًا إلى أن مستوى استخدام معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية للتصميم الشامل للانتقال جاء في المستوى المرتفع. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معرفة واستخدام هؤلاء المعلمون للتصميم الشامل للانتقال لصالح المعلمين ذوي الخبرة من خمس إلى عشر سنوات. وأخيرًا، قدمت الدراسة وفق لنتائجها عددًا من التوصيات والمقترحات البحثية التي قد تسهم في زيادة المعرفة والاستخدام للتصميم الشامل للانتقال مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في المرحلتين المتوسطة والثانوية.
الكلمات المفتاحية: الانتقال، ربط التعليم الأكاديمي والإنتقالي، التصميم الشامل للتعلم، المرحلة المتوسطة والثانوية، المملكة العربية السعودية.
Author ORCID Identifier
0000-0003-1778-4238
Recommended Citation
Alfawzan, S. K. (2025). Knowledge and use of teachers of students with intellectual disabilities for Universal Design for Transition. International Journal for Research in Education, 49(3), 170-206. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp170-206
Included in
Accessibility Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability Studies Commons, Social Justice Commons