•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

معرفة واستخدام معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية للتصميم الشامل للانتقال

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سارة خالد الفوزان

Abstract

The present study aimed to identify teachers of students with intellectual disabilities knowledge and Use of Universal Design for Transition (UDT) in intellectual education programs. To achieve the objectives of the study, the researcher yielded the descriptive research, and the questionnaire was used as a tool to collect data, as the study sample consisted of (270) male and female teachers of students with intellectual disabilities in the middle and secondary school. The results indicated that the level of knowledge of teachers of students with intellectual disabilities about UDT was at a high level. The results also indicated that the level of use of UDT by teachers of students with intellectual disabilities was at a high level. The results also showed that there were statistically significant differences in the knowledge and Use of UDT by teachers of students with intellectual disabilities in favor of teachers with five to ten years of experience. Finally, according to its results, the study presented a number of recommendations and research proposals that may contribute to increasing knowledge and use of UDT with students with intellectual disabilities in middle and secondary school.

Keywords: Transition, Linking academic and transition education, Universal design for learning, Middle and high school, Kingdom of Saudia Arabia.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى معرفة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالتصميم الشامل للانتقال في برامج التربية الفكرية واستخدامهم له. ولتحقيق أهداف الدراسة، اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تكونت عينة الدراسة من (270) معلم ومعلمة للطلبة ذوي الاعاقة الفكرية في المرحلتين المتوسطة والثانوية. وقد أشارت النتائج إلى أن مستوى معرفة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية بالتصميم الشامل للانتقال جاء في المستوى المرتفع، وتوصلت النتائج أيضًا إلى أن مستوى استخدام معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية للتصميم الشامل للانتقال جاء في المستوى المرتفع. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معرفة واستخدام هؤلاء المعلمون للتصميم الشامل للانتقال لصالح المعلمين ذوي الخبرة من خمس إلى عشر سنوات. وأخيرًا، قدمت الدراسة وفق لنتائجها عددًا من التوصيات والمقترحات البحثية التي قد تسهم في زيادة المعرفة والاستخدام للتصميم الشامل للانتقال مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في المرحلتين المتوسطة والثانوية.

الكلمات المفتاحية: الانتقال، ربط التعليم الأكاديمي والإنتقالي، التصميم الشامل للتعلم، المرحلة المتوسطة والثانوية، المملكة العربية السعودية.

Author ORCID Identifier

0000-0003-1778-4238

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.