Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مستوى تضمين أبعاد التنمية المستدامة في محتوى كتاب لغتي للصف الأول بالمرحلة الابتدائية
Abstract
The study aimed to identify the level of inclusion of sustainable development dimensions in the content of the Arabic Language book for the first grade in the primary stage of the first and second semesters in the Kingdom of Saudi Arabia. The study followed the descriptive methodology based on content analysis, and the sample consisted of the content of the 2021 edition of the first grade primary book in its various cognitive representations (units): texts, images, activities, evaluation. To answer the questions, a content analysis tool was prepared according to the dimensions of sustainable development, comprising a content analysis card with (13) sub-indicators. The results of the study revealed a variation in the distribution of the sub-dimensions of sustainable development in the content of the Arabic Language book, as the social dimension ranked first with a frequency of (451) out of the total frequency of (498), accounting for (90.56%). The environmental dimension ranked second with a frequency of (47), making up (9.44%) of the total, indicating that the content of the Arabic Language book focused more on the social dimension, followed by the environmental dimension, while the economic dimension was neglected, which is considered no less important than the two of them.
Keywords: content analysis, textbook, sustainable development, social dimension, environmental dimension.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تضمين أبعاد التنمية المستدامة في محتوى كتاب لغتي للصف الاول بالمرحلة الابتدائية بفصليه الأول والثاني بالمملكة العربية السعودية. استخدم المنهج الوصفي القائم على تحليل المحتوى، وتمثلت العينة في محتوى كتاب الصف الأول الابتدائي وبمختلف تمثيلاته المعرفية (وحداته): النصوص والصور، والأنشطة، والتقويم لطبعة العام (2021). وللإجابة على الأسئلة تم إعداد أداة تحليل المحتوى وفقاً لأبعاد التنمية المستدامة، وتكونت بطاقة تحليل المحتوى من (13) مؤشراً فرعيا، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود تباين في توزيع أبعاد التنمية المستدامة الفرعية في محتوى كتاب لغتي للصف الأول الابتدائي، حيث حصل البعد الاجتماعي على المرتبة الأولى بتكرارات بلغت (451) تكراراً من المجموع الكلي للتكرارات الذي بلغ (498) تكراراً. وبنسبة مئوية (90.56%)، وجاء البعد البيئي الذي حصل على المرتبة الثانية بتكرارات بلغت (47) تكراراً، وبنسبة مئوية (9.44%)، مما يشير إلى أن محتوى كتاب لغتي ركز اهتماماته على البعد الاجتماعي يليه البعد البيئي، وأهمل البعد الاقتصادي الذي لا يقل أهمية عنهما.
الكلمات المفتاحية: تحليل محتوى، الكتاب المدرسي، التنمية المستدامة، البعد الاجتماعي، البعد البيئي.
Author ORCID Identifier
0009-0001-4752-1773
Recommended Citation
Alkatheery, K. R. (2025). Inclusion of sustainable development dimensions in first grade language textbooks. International Journal for Research in Education, 49(3), 140-169. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp140-169
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Early Childhood Education Commons, Elementary Education Commons