Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
واقع انتقال متعلم الرياضيات من الصف التاسع إلى العاشر في ضوء اكتساب مهارات القرن21 وتحصيلها المهاري
Abstract
This study aimed to examine the transition of mathematics learners from the 9th grade (intermediate) to the 10th grade (secondary) in terms of incorporating 21st-century skills in mathematics textbooks. The researcher used a descriptive analytical method and content analysis cards to assess the study unit questions in both 9th and 10th-grade textbooks for the 2023-2024 academic year. The analysis focused on critical thinking and creativity skills, using 24 indicators.
Results for the 9th-grade textbooks showed low inclusion of inductive (10.30%) and deductive reasoning (17.86%) skills, with a moderate inclusion of analysis skills (65.97%). Innovation and creativity skills, such as originality, flexibility, and fluency, had a 0% inclusion rate, and the expansion skill was included at a very low rate of 5.84%. In the 10th-grade textbooks, inductive reasoning was included at 23.20%, deductive reasoning at 40.40%, and analysis skills at 32%, all at low to moderate levels. Creativity skills were again underrepresented, with flexibility and fluency at 0%, originality at 0.4%, and expansion at 4%.
The study recommends improving mathematics textbooks by incorporating higher levels of 21st-century skills, particularly critical thinking, creativity, and innovation, to enhance students' skill acquisition.
Keywords: 9th Grade, 10th Grade, 21st Century Skills, Acquisition
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع انتقال متعلم الرياضيات من الصف التاسع المتوسط إلى العاشر الثانوي في ضوء تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين وتحصيلها المهاري في كتب الصفين. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي من خلال أداة تحليل محتوى أسئلة الوحدات الدراسية لكتب الرياضيات للصفين التاسع المتوسط والعاشر الثانوي حيث شملت مهارات التعلم والإبداع و(24) مؤشراً تعكس معنى المهارات. وتكون مجتمع الدراسة من كتب الرياضيات للصفين التاسع والعاشر بجزأيهما للعام الدراسي (2024-2023). أظهرت نتائج الدراسة نسب تضمين مهارات التعلم والإبداع؛ فكانت نسبة الاستدلال الاستقرائي%10.30) ) والاستنباطي (%17.86) منخفضة في أسئلة الصف التاسع بينما كانت مهارة التحليل متوسطة (%65.97). بالنسبة لمهارات الابتكار والإبداع، كانت نسبة تضمينها (%0) ومهارة التوسع كانت نسبة تضمينها (%5.84) وهي منخفضة جدا.
أما محتوى أسئلة الصف العاشر، فكانت نسب مهارة الاستدلال الاستقرائي (%23.20) منخفضة أما الاستنباطي (%40.40) متوسطة والتحليل %32)) منخفضة. أما مهارات الابتكار والإبداع، فكانت نسبة تضمين مهارة المرونة والطلاقة (% 0) والأصالة (%0.4) والتوسع %4)) وهو مستوى تضمين منخفض جدا. أوصت الدراسة بضرورة تطوير كتب الرياضيات من خلال تضمين مهارات القرن الحادي والعشرين بشكل أكبر وخاصة مهارات مجال التعلم والإبداع.
الكلمات المفتاحية: الصف التاسع المتوسط، الصف العاشر الثانوي، مهارات القرن الحادي والعشرين، التحصيل المهاري
Author ORCID Identifier
0009-0000-9594-3172
Recommended Citation
Alhilal, A. J. (2025). The transition of mathematics learners from 9th to 10th grade while acquiring 21st-century skills. International Journal for Research in Education, 49(3), 108-139. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp108-139