Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعليَّة إستراتيجيَّةٍ تدريسيَّةٍ قائمةٍ على نموذج سيكمان الاستقصائيِّ في تنمية التَّحصيل والتَّفكير الهندسيِّ وبقاء أثر التَّعلُّم لدى طُلاَّب الصَّفِّ الثَّاني المتوسِّط
Abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of a teaching strategy based on Siekman's investigative model in developing achievement, geometric thinking, and the persistence of the learning effect, for second-year intermediate students, in the [Measurement: Area and Volume] class. The study was conducted in the third semester (1444AH), at Al-Bukhari Middle School, in Arar City, Saudi Arabia. Through a quasi-experimental design; It included administering an achievement test (22Questions) and a geometric thinking test (18Questions) to two groups: one was control (26Students), and the other was experimental (24Students): pre- and post-test. The results showed that the two groups were equal before on the two tests, while the experimental group was superior afterward, with statistically significant differences, at, and with a large effect size, in the two achievement tests. After four weeks, the achievement test was re-administered to the experimental group. To examine the persistence of the learning effect, there were no statistically significant differences between the means of the experimental group in the achievement test, in the two applications: the post and the postponed.
Keywords: Mathematics Teaching, Suchman Inquiry Model, Achievement, Geometric Thinking, Maintaining the Learning Effect.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفَتِ الدِّراسة بحث فاعليَّة إستراتيجيَّةٍ تدريسيَّةٍ قائمةٍ على نموذج سيكمان الاستقصائيِّ في تنمية التَّحصيل، والتَّفكير الهندسيِّ، وبقاء أثر التَّعلُّم، لطُلاَّب الصَّفِّ الثَّاني المتوسِّط، في فصل [القياس: المساحة والحجم]. وأُجْرِيَتِ الدِّراسةُ الفصلَ الدِّراسيَّ الثَّالث (1444هـ)، في متوسَّطة البخاريِّ، بمدينة عرعر السُّعوديَّة. عبر تصميمٍ شِبْه تجريبيٍّ؛ تضمَّن تطبقَ اختبارٍ تحصيليٍّ (22سؤالاً)، واختبارٍ في التَّفكير الهندسيِّ (18سؤالاً)، على مجموعتين: إحداهما ضابطةٌ (26طالبًا)، والأخرى تجريبيَّةٌ (24طالبًا): قبليًّا، وبعديًّا. وبيَّنَتِ النَّتائج تكافؤ المجموعتين قبليًّا على الاختبارين، عند مع تفوُّق المجموعة التَّجريبيَّة بعديًّا، بفروقٍ دالَّةٍ إحصائيَّةٍ، عند ، وبحجم أثر ٍكبيرٍ، في الاختبارين التَّحصيل. وبعد أربعة أسابيع، أُعِيْدَ تطبيق الاختبار التَّحصيليِّ، على المجموعة التَّجريبيَّة؛ لبحث بقاء أثر التَّعلُّم، ولم تكن هناك فروقٌّ دالَّةٌ إحصائيًّا بين متوسِّطي المجموعة التَّجريبيَّة في الاختبار التَّحصيليِّ، في التَّطبيقين: البعديِّ، والمؤجَّل.
الكلمات المفتاحية: تدريس الرِّياضيَّات، نموذج سيكمان الاستقصائيُّ، التَّحصيل، التَّفكير الهندسيِّ، بقاء أثر التَّعلُّم.
Recommended Citation
Al-Enezi, H. M. (2025). The effectiveness of a teaching strategy based on Suchman Inquiry Model in the development of achievement, geometric thinking and maintaining the learning effect for second intermediate grade students. International Journal for Research in Education, 49(3), 78-107. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp78-107