Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية النمذجة بالفيديو لتدريس مهارة الاستئذان لذوي الإعاقة الفكرية في المرحلة الابتدائية
Abstract
The study aims to measure the effectiveness of video modelling in teaching three students with intellectual disabilities in primary school the skill of asking permission. The sample of the study included three female students with mild intellectual disabilities, their ages ranged from 8 to 12 years. A Multiple probe design across participants has been used to verify the effectiveness of video modelling in teaching three female students with intellectual disabilities to ask permission. The study applied in a private primary school in the city of Riyadh. Specifically, the baseline procedures and the intervention and maintenance procedures were applied in one of the classrooms in the school. Video modelling consisted of two short clips, the duration of each clip is 12 seconds, with a different scenario and tools presented in each clip, and it was presented through a laptop. The results indicated that all students were able to acquire the target skill and achieve the required standard, and two students were able to maintain the skill. The results of social validity collected from school teachers indicate that the intervention can be easily used by teachers in the classroom environment.
Keywords: Intellectual disability, Adaptive behavior, Special education, Social skills, School environment, Video modeling.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
يظهر الأفراد ذوي الإعاقة الفكرية قصور في المهارات الاجتماعية، نتيجة لانخفاض القدرات العقلية والمعرفية، وتعد هذه المهارات من أهم المهارات التي يحتاجها الفرد ذوي الإعاقة الفكرية في المدرسة. تهدف الدراسة إلى قياس فعالية نمذجة الفيديو لتعليم ثلاث طالبات من ذوي الإعاقة الفكرية في المرحلة الابتدائية مهارة الاستئذان. تضمنت عينة الدراسة على ثلاث طالبات من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، تراوحت أعمارهم من 8 إلى 12 سنة. تم استخدام تصميم التقصي المتعدد عبر المشاركين، وذلك للتحقق من فعالية استراتيجية النمذجة بالفيديو لتعليم ثلاث طالبات من ذوي الإعاقة الفكرية مهارة الاستئذان. تم تطبيق الدراسة في أحد المدارس الابتدائية الخاصة في مدينة الرياض، بالتحديد تم تطبيق إجراءات الخط القاعدي وإجراءات التدخل والمحافظة في أحد الفصول الدراسية في المدرسة. تكونت نمذجة الفيديو من مقطعين قصيرين، مدة كل مقطع 12 ثانية، مع اختلاف السيناريو المستخدم والأدوات المعروضة في كل مقطع، وعرضت من خلال شاشة لاب توب. أشارت النتائج إلى أن جميع الطالبات تمكنوا من اكتساب المهارة المستهدفة وتحقيق المعيار المطلوب، وكما تمكن طالبتين من الاحتفاظ بالمهارة. تشير نتائج الصدق الاجتماعي التي تم جمعها من معلمات المدرسة إلى أنه يمكن استخدام التدخل من قبل المعلمات بسهولة في بيئة الفصل الدراسي.
الكلمات المفتاحية: الإعاقة الفكرية، السلوك التكيفي، التربية الخاصة، المهارات الاجتماعية، بيئة المدرسة، النمذجة بالفيديو.
Author ORCID Identifier
منار صالح عبد الرحمن القويفل
ORCID :0009-0004-4785-6997
د. نوره شافي الدوسر ي
ORCID :0000-0002-8783-4117
Recommended Citation
Alguefel, M. S., & Aldosiry, N.S. (2025). The effectiveness of video modelling to teach asking permission for people with intellectual disabilities in a primary school. International Journal for Research in Education, 49(3), 40-77. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp40-77
Included in
Accessibility Commons, Early Childhood Education Commons, Educational Methods Commons, Elementary and Middle and Secondary Education Administration Commons, Special Education Administration Commons