Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تطبيق معلمي الطلاب ذوي الإعاقة للممارسات عالية التأثير في التربية الخاصة
Abstract
Using a sample of special education teachers (n=339), this study investigated how current special education teachers implement high-leverage practices with students with disabilities and identify the most- and least-implemented practices. This study also used regression analysis to determine if factors such as years of experience, disability category, school level, and caseload can predict the level of implementation. The study used an instrument containing 22 high-leverage practices that were updated in 2024 by the Council for Exceptional Children and the CEEDAR. The findings show that low-to-medium levels of implementation of the 22 practices. The most frequently implemented practices were establishing an organized learning Environment and using instructional Technologies. Practices that have lower levels of implementation were teaching cognitive and metacognitive strategies and conducting functional behavioral assessments. Results also showed that years of experience, disability category, and caseload are significant predictors of level of implementation. Teachers who teach students with high-incidence disabilities or have more years of experience have higher levels of implementation compared to those who teach students with low-incidence disabilities or are less experienced. School level appeared to be a nonsignificant predictor. In general, findings indicated the importance of using high-leverage practices as the core curriculum in teacher preparation programs.
Keywords: high-leverage practices, special education teachers, students with disabilities, effective teaching, evidence-based practices
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
أجريت هذه الدراسة على معلمي ومعلمات التربية الخاصة، البالغ عددهم (339). وتستهدف هذه الدراسة معرفة مستوى تطبيق الممارسات الأعلى تأثيرًا من قبل معلمي الطلاب ذوي الإعاقة وأي منها الأكثر والأقل تطبيقا، وما إذا كان يمكن التنبؤ بمستوى تطبيقها من خلال عوامل مثل الخبرة، وعدد الطلاب في الفصل، وفئات الإعاقات، والمرحلة الدراسية. وتم استخدام أداة احتوت على (22) ممارسةً من الممارسات الأعلى تأثيرًا في التربية الخاصة، والتي أُصدرت في عام 2024 من قبل مجلس الأطفال الاستثنائيين ومركز. CEEDAR وكشفت النتائج أن مستوى تطبيق الممارسات يتراوح بين منخفض إلى متوسط. وأكثر الممارسات المطبقة هي إنشاء بيئة تعليمية منظمة، واستخدام التقنيات التعليمية. ومن الممارسات الأقل تطبيقا تدريسُ استراتيجيات المعرفة وما وراء المعرفة وإجراء تقييم السلوك الوظيفي. ووجدت هذه الدراسة أن فئة الإعاقة وسنوات الخبرة وعدد الطلاب في الفصل متغيرات ذات دلالة في التنبؤ بمستوى تطبيق الممارسات، حيث إن المعلمين الذين لديهم خبرة أكثر، وعدد طلاب أقل في الفصل، ويدرّسون طلابًا من ذوي الإعاقات الأكثر انتشارا؛ هم الأكثر تطبيقًا للممارسات مقارنةً بأولئك الذين لديهم خبرة أقل أو عدد أكثر من الطلاب أو يدرّسون طلابًا من ذوي الإعاقات الأقل انتشارا. وأوضحت النتائج أن المرحلة الدراسية لا تؤثر على مستوى التطبيق. بشكل عام، تشير النتائج إلى أهمية تضمين الممارسات الأعلى تأثيرًا في برامج إعداد وتدريب المعلمين.
الكلمات المفتاحية: الممارسات عالية التأثير، معلمو التربية الخاصة، الطلاب ذوو الإعاقة، التدريس الفعال، الممارسات المستندة إلى الأدلة، برامج إعداد المعلمين.
Author ORCID Identifier
0000-0002-8783-4117
Recommended Citation
Aldosiry, N. S. (2025). Implementation of high-leverage practices in special education by teachers of students with disabilities. International Journal for Research in Education, 49(3), 12-39. http://doi.org/10.36771/ijre.49.3.25-pp12-39