•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

استكشاف العلاقة بين اتجاهات الطلاب نحو الرياضيات وتحصيلهم الدراسي في دولة الإمارات العربية المتحدة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ناديه العلوي

Abstract

This study presents the relationship between students' attitudes toward mathematics and mathematics achievement in the United Arab Emirates (UAE) using the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 data. The target population is grade 8 UAE students, and the sample consisted of 22,334 eighth-grade students. The researcher used the variables "like learning mathematics," "confident in mathematics," and "value mathematics" to represent the independent variable, students' attitudes toward mathematics. The dependent variable, achievement in mathematics, contains four content domains (algebra, geometry, data probability, and numbers) and three cognitive domains (knowing, applying, and reasoning). After conducting regression analysis, the researcher found a positive relationship between students' attitudes toward mathematics and mathematics achievement. Both confidence in mathematics and valuing mathematics significantly predict mathematics achievement, while there is no significant relationship between liking to learn mathematics and mathematics achievement. The study recommends using instructional strategies to improve students’ attitudes toward mathematics, such as constructive feedback and solving real-world problems.

Keywords: attitudes toward mathematics, mathematics achievement, grade 8, TIMSS.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

عرضت هذه الدراسة العلاقة بين مواقف الطلاب تجاه الرياضيات وتحصيلهم الدراسي في دولة الإمارات العربية المتحدة، باستخدام بيانات دراسة الاتجاهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS) لعام 2019. استهدفت الدراسة طلاب الصف الثامن في دولة الإمارات، وبلغ عدد طلاب الصف الثامن 22334 طالبًا. تم استخدام ثلاثة متغيرات وهي "حب تعلم الرياضيات" و"الثقة في الرياضيات" و"تقدير الرياضيات" لتمثيل المتغير المستقل، وهو مواقف الطلاب تجاه الرياضيات. أما المتغير التابع، وهو التحصيل الدراسي، فيتضمن أربع مجالات محتوى (الجبر، والهندسة، واحتمالات البيانات، والأعداد) وثلاثة مجالات معرفية (المعرفة، والتطبيق، والاستدلال). بعد إجراء تحليل الانحدار، وجد الباحث علاقة إيجابية بين مواقف الطلاب تجاه الرياضيات وتحصيلهم الدراسي. تشير كل من الثقة في الرياضيات وتقدير الرياضيات إلى تأثير كبير على التحصيل الدراسي، بينما لا توجد علاقة دالة إحصائيًا بين الرغبة في تعلم الرياضيات وتحصيلهم الدراسي. توصي الدراسة باستخدام استراتيجيات تعليمية لتحسين مواقف الطلاب تجاه الرياضيات، مثل التغذية الراجعة البناءة وحل المشكلات الواقعية.

الكلمات المفتاحية: الاتجاهات نحو الرياضيات، التحصيل في الرياضيات، الصف الثامن، TIMSS.

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0000-0003-1043-3283

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.