Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
درجة ممارسة معلمي العلوم بسلطنة عمان لمهارات التعلم الاجتماعي والانفعالي في الموقف الصفي من وجهة نظر الطلبة
Abstract
The study aimed to reveal the degree to which science teachers in the Sultanate of Oman practice social-emotional learning skills in the classroom from the students’ point of views. The study adopted the descriptive analytical approach to achieve its aims based on a questionnaire which consisted of comprising (27) statements distributed over five main domins (enhancing self-awareness, self-management, social awareness, social relations, and responsible decision-making). The reliability coefficient reached of the questionnaire is (0.939). The study was adminstered to a sample of (1470) male and female students from the ninth and tenth grades in the six Omani governorates. The results of the study revealed that science teachers' practice of social-emotional learning skills in the Sultanate of Oman was moderate from the students’ point of view. The results of the study also revealed a statistically significant difference in six domains. In addition, thre is a signifcatint diffrernce due to sex in favor of female students in enhancing self-awareness and erasing social awareness and in the class grade level variable in favor of the ninth-grade students in all domains. The study recommended the necessity of implementing training workshops for science teachers on social-emotional learning skills in the classroom setting.
Keywords: practices, teachers, social-emotional learning, students, skills.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الكشف عن درجة ممارسة معلمي العلوم بسلطنة عمان لمهارات التعلم الاجتماعي والانفعالي في الموقف الصفي من وجهة نظر طلبتهم، وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق أهداف الدراسة؛ استخدمت أداة الاستبانة لجمع البيانات، وتكونت من (27) عبارة موزعة على خمسة محاور رئيسة، وهي: تعزيز الوعي الذاتي، وإدارة الذات، والوعي الاجتماعي، والعلاقات الاجتماعية، واتخاذ القرارات المسؤولة. وقد بلغ معامل ثباتها الكلي 0,939. كما طُبقت الدراسة على عينة مكونة من ( 1470) طالبٍ وطالبةٍ من طلبة الصفين التاسع والعاشر الأساسي في ست محافظات تعليمية بسلطنة عمان. وكشفت نتائج الدراسة أنَّ ممارسة معلمي العلوم بسلطنة عمان لمهارات التعلم الاجتماعي والانفعالي من وجهة نظر الطلبة جاءت بدرجة متوسطة، كما كشفت نتائج الدراسة أيضًا عن وجود فرق دال إحصائيًا لمتغير الجنس (ذكور، إناث) في محور تعزيز الوعي الذاتي ومحو الوعي الاجتماعي لصالح الإناث، وفي متغير الصف الدراسي (التاسع، والعاشر) لصالح الصف التاسع في جميع المحاور. وأوصت الدراسة بضرورة تنفيذ ورش تدريبية لمعلمي العلوم عن مهارات التعلم الاجتماعي والانفعالي في الموقف الصفي.
الكلمات المفتاحية: ممارسات، المعلمين، التعلم الاجتماعي والانفعالي، الطلبة، مهارات
Author ORCID Identifier
ا.د عبدالله أمبوسعيدي : http://orcid.org/0000-0003-1463-0209
محمد الشحات: https://orcid.org/0000-0002-9637-8192
Recommended Citation
Ambusaidi, A. K., Shahat, M., Al-Dayri, H.M., Al Busaidi, A. M. (2025). The degree to which science teachers in the Sultanate of Oman practice social -emotional learning skills in the classroom situation from the students’ point of view. International Journal for Research in Education, 49(2), 354-378. http://doi.org/10.36771/ijre.49.2.25-pp354-378