•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية برنامج تدريبي الكتروني في تنمية مهارات التدريس واستراتيجياته لدى الطلاب المعلمين تخصص الدراسات الإسلامية واتجاهاتهم نحوه

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

معالي محمد جاسم العبد الهادي & كلثوم محمد إبراهيم الكندري

Abstract

This research aimed to identify the effectiveness of an electronic training program in developing the teaching skills and strategies of student teachers specializing in Islamic studies and their attitudes towards it. The semi-experimental approach was used. The study was applied to a sample of (39) student teachers in the academic year 2022-2023. There were (19) student teachers in the experimental group, and (20) student teachers in the control group. An electronic training program was prepared and available in the engine of the E-Learning Center of Kuwait University. The two tools were used for the study were: an achievement test in lesson implementation strategies, and a questionnaire of attitudes towards the teaching profession. The results showed there were statistically significant differences between the experimental group and the control group in favor of the experimental group. This confirms the effectiveness of the electronic training program for the student teacher, for implementing the lesson in developing teaching skills and attitudes. The study recommended the development of training courses related to teaching strategies and skills for students’ teachers, encouragement of faculty members to student teachers to benefit from electronic training courses in developing teaching skills and and developing the attitude toward the teaching profession.

Keywords: An electronic training program - lesson implementation strategies - teaching skills - attitude towards the teaching profession - the student teacher specializing in Islamic studies.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى تعرّف فاعلية برنامج تدريبي الكتروني في تنمية مهارات التدريس واستراتيجياته لدى الطلاب المعلمين تخصص الدراسات الإسلامية واتجاهاتهم نحوه. استخدم المنهج شبه التجريبي؛ وطبقت الباحثتان الدراسة على عينة، قوامها (39) من الطلبة المعلمين في العام الجامعي 2022/2023، وزعوا على مجموعتين، مجموعة تجريبية، وعدد أفرادها (19)، ومجموعة ضابطة، وعدد أفرادها (20). وتم الاستعانة ببرنامج تدريبي إلكتروني يحتوي على (مهارات العرض والتقديم) المتاحة في محرك مركز التعليم الإلكتروني التابع لجامعة الكويت، واستخدمت أداتان للدراسة، هما: اختبار تحصيلي في استراتيجيات تنفيذ الدرس والمهارات التدريسية، واستبانة الاتجاه نحو مهنة التدريس. توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية؛ مما يؤكد فاعلية البرنامج التدريبي الإلكتروني للطالب المعلم القائم على استراتيجيات تنفيذ الدرس في تنمية المهارات التدريسية وتنمية الاتجاه نحو مهنة التدريس. أوصت الدراسة بتطوير دورات تدريبية تختص باستراتيجيات التدريس ومهاراته للطلبة المعلمين، وتشجيع أعضاء هيئة التدريس والطلبة المعلمين على الاستفادة من دورات التدريب الإلكتروني في تنمية مهارات التدريس لمادة التربية الإسلامية والقرآن الكريم وأثر ذلك على التطور المهني، وتطوير محتوى مقررات الدراسات الإسلامية في كلية التربية وتضمينها ما يعزز فاعلية الدورات التدريبية الإلكترونية داخل الجامعة وخارجها في دعم الاتجاه محو مهنة التدريس.

الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي إلكتروني، استراتيجيات تنفيذ الدرس، المهارات التدريسية، الاتجاه نحو مهنة التدريس، الطالب المعلم تخصص الدراسات الإسلامية.

Author ORCID Identifier

د. معالي محمد جاسم العبد الهادي

ORCID: 0000-0001-6288-2529

د. كلثوم محمد الكندري

ORCID:0000-0001-6350-8571

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.