Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
تصورات الطالبات حول استخدام الفيديو أداةً لاكتساب ممارسات التدريس في برامج إعداد معلمات مرحلة الطفولة المبكرة
Abstract
This qualitative study sought to ascertain early childhood student teachers' perspectives regarding the utilization of teaching videos, together with their associated advantages and disadvantages. Rich data was collected through reflective papers from 56 students and three focus groups (20 students). The participants were female student teachers enrolled in the Department of Early Childhood at King Saud University during the 2023–2024 academic year. The study concluded that the purpose of using teaching videos was limited to clarification and representations of practice. The findings also showed that the students’ role during video presentation revolved around watching, generating ideas and activities, and focusing on the video content. Furthermore, the data indicated that the lecturer's responsibilities included facilitating discussions, posing questions post-viewing, translating content, and correlating videos with the course material. Several benefits of the instructional videos surfaced, such as enhancing self-confidence, clarifying courses’ theoretical content, improving practices related to interacting with and managing children's behavior. The findings also revealed some disadvantages of teaching videos, such as poor image, sound, and content quality; a lack of correlation between the videos and course material; and cultural and social context discrepancies.
Keywords: Teacher education programs, early childhood, videos of practice, practice-based approach
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات طالبات برنامج إعداد معلمات رياض الأطفال حول استخدام الفيديو أداة لاكتساب ممارسات التدريس، من حيث كيفية استخدام فيديوهات التدريس، إيجابياتها، والسلبيات المتعلقة بها. واعتمدت الدراسة المنهج النوعي، حيث جُمعت بيانات مكثفة من خلال الأوراق التأملية (56 طالبة) ومجموعات التركيز (20 طالبة) لعينة من طالبات برنامج إعداد معلمات رياض الأطفال بجامعة الملك سعود في العام الجامعي 2024/2023. وتوصلت نتائج الدراسة إلى اقتصار الهدف من استخدام فيديوهات التدريس في المقررات الدراسية عينة الدراسة على التوضيح وتقديم الممارسات، حيث تمحور دور الطالبات أثناء عرض فيديوهات التدريس في عدة أدوار منها المشاهدة، استنباط الأفكار والأنشطة، تدوين الملاحظات، والتركيز على المحتوى بهدف تطبيقه في الروضة. في حين تمحور دور أستاذة المقرر في التعليق والمناقشة وطرح الأسئلة بعد عرض الفيديو، الترجمة، ربط الفيديوهات بالمحتوى العلمي للمقرر الدراسي. وأظهرت النتائج بعض الإيجابيات لفيديوهات التدريس من وجهة نظر طالبات البرنامج ومنها: تعزيز الثقة بالنفس لدى الطالبة المعلمة، والمساعدة على التطبيق العملي للأنشطة، وتوضيح المحتوى النظري وتدعيمه للمقررات الدراسية، وتفادي بعض السلبيات المتعلقة بالزيارات الميدانية، وتعزيز الممارسات المتعلقة بالتفاعل مع الطفل وإدارة سلوكه، والممارسات المتعلقة بالتدريس كتقديم الأنشطة وتنظيم البيئة الصفية واستراتيجيات التدريس. وأسفرت النتائج عن بعض السلبيات المتعلقة بفيديوهات التدريس من وجهة نظر طالبات البرنامج تتعلق بجودة الفيديوهات من حيث المحتوى والصوت والصورة، ضعف ارتباط الفيديوهات بمحتوى المقررات، واختلاف السياق الثقافي والاجتماعي لتلك الفيديوهات.
الكلمات المفتاحية: برامج إعداد المعلمين، طفولة مبكرة، فيديوهات التدريس، الاتجاه المبني على الممارسة
Author ORCID Identifier
0000-0002-9349-8981
Recommended Citation
Alothman, H. F. (2025). Students’ perceptions of using video as a tool to acquire teaching practices in early childhood teachers’ education programs. International Journal for Research in Education, 49(2), 244-280. http://doi.org/10.36771/ijre.49.2.25-pp244-280