Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
استخدام طلبة الدراسات العليا لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي: مدى الانتشار وعلاقته بمتلازمة الاحتيال المتصور
Abstract
The current study aimed to explore the attitudes of graduate students towards the use of artificial intelligence applications in scientific research and the association with the prevalence and intensity of the perceived impostor syndrome among the students. The study sample consisted of 575 graduate students from several universities in Saudi Arabia. The researchers utilized a mixed-method approach. The scale of Attitude towards AI Technology and the Perceived Impostor Syndrome Scale were administered. The results showed a high positive inclination towards the use of artificial intelligence among graduate students, with 74.3% of students using AI applications in scientific research. The most used AI application was ChatGPT at 67%. The results also highlighted challenges that hinder the use of AI applications in scientific research, such as lack of knowledge and skills, limited resources, high costs, and insufficient technical support. Concerns about misinformation, ethical, and legal aspects were also noted. Additionally, 58% of participants indicated that practical workshops were the most effective type of training to support confidence in using AI. Furthermore, the perceived impostor syndrome rate among graduate students using AI applications was 68% compared to 57% who do not use them. The results indicated no statistically significant relationship between the use of AI applications in scientific research and the perceived impostor syndrome among graduate students.
Keywords: Artificial Intelligence, Scientific Research, Perceived Impostor Syndrome, Graduate Students, Mixed methods.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحاليَّة إلى الكشف عن اتجاهات طلبة الدراسات العليا نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي، وعلاقة هذه الاتجاهات بمدى انتشار وشدة متلازمة الاحتيال المتصور بينهم. تكونت عيِّنة الدراسة من طلبة الدراسات العليا في جامعات المملكة العربية السعودية (ن= 575). استخدمت الباحثات المنهج المختلط. وتم تطبيق مقياس الاتجاه نحو تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي، ومقياس متلازمة الاحتيال المتصور. وأظهرت النتائج وجود توجه إيجابي مرتفع نحو استخدام الذكاء الاصطناعي لدى طلبة الدراسات العليا، حيث بلغت نسبة الطلبة الذين يستخدمون تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحوث العلمية (74.3%)، وأن أكثر تطبيقات الذكاء الاصطناعي استخدامًا هو تطبيق (ChatGPT) بنسبة (67%)، كذلك أظهرت النتائج وجود تحديات تعيق من استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي كنقص المعرفة والمهارات؛ نقص الموارد؛ التكلفة العالية؛ وقلة الدعم الفني. كذلك وجود مخاوف تتعلق بالأخطاء في المعلومات والجوانب الأخلاقية والقانونية. كما أشارت النتائج إلى أن (58%) من المشاركين يرون أن ورش العمل التطبيقية هي أكثر أنواع التدريب فعالية في دعم الثقة نحو استخدام الذكاء الاصطناعي. بالإضافة إلى ذلك، بلغت نسبة متلازمة الاحتيال المتصور (68%) بين طلبة الدراسات العليا المستخدمين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي مقارنة بالذين لايستخدمونها بنسبة (57%)، كما أظهرت النتائج عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي ومتلازمة الاحتيال المتصور لدى طلبة الدراسات العليا.
الكلمات المفتاحيَّة: الذكاء الاصطناعي؛ البحث العلمي؛ متلازمة الاحتيال المتصور؛ طلبة الدراسات العليا؛ المنهج المختلط
Recommended Citation
Almohammadi, I. A., Hamad, E. O., Alqarni, B. A., Alzahrani, M. A., Aljohani, J. A. (2025). Graduate students’ use of artificial intelligence applications in scientific research: prevalence and association with Perceived Impostor Syndrome. International Journal for Research in Education, 49(2), 123-188. http://doi.org/10.36771/ijre.49.2.25-pp123-188