•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

بناء نموذج لتوظيف الذكاء الاصطناعي التوليدي في التعلم بالمشروعات ببرامج إعداد المعلمين وأثره على المخرجات الابتكارية والشغف

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ.د. زينب حسن حامد السلامي

Abstract

This study aimed to develop a model for integrating generative artificial intelligence (AI) into project-based learning for pre-service teachers and examine its impact on their innovative outputs and passion for AI. The sample consisted of 86 third-year pre-service teachers enrolled in the Teaching Science in English programs at the Faculty of Women, Ain Shams University. The experimental group included 51 physics pre-service teachers who engaged with the proposed AI-based model within the Educational Technology course, while the control group comprised 35 chemistry pre-service teachers who received traditional instruction. Both groups produced an educational project based on the course requirements. A descriptive approach was employed to develop the model, while a quasi-experimental design assessed its impact on innovative outputs and passion for AI, measured in both harmonious and obsessive dimensions. Three measurement tools were created by the researcher: an innovative output assessment scale, an observation checklist for presentation skills, and a scale to assess passion for AI. The results indicated that the proposed model significantly enhanced the innovative outputs of pre-service teachers and increased their passion and enthusiasm for using AI and incorporating AI into their future teaching and learning contexts.

Keywords: Generative Artificial Intelligence (Gen AI), Project-Based Learning, Innovative Outputs, Passion for Artificial Intelligence, Teacher Preparation Programs.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى بناء نموذج مقترح لتوظيف الذكاء الاصطناعي التوليدي في التعلم بالمشروعات لدى الطالبات المعلمات ببرامج إعداد المعلمين، وتقصي أثره على المخرجات الابتكارية والشغف بالذكاء الاصطناعي لديهن. وشملت عينة البحث (86) طالبة معلمة، بالفرقة الثالثة تربوي شعب تدريس العلوم باللغة الإنجليزية بكلية البنات جامعة عين شمس، وتضمنت المجموعة التجريبية (51) طالبة، وهن يمثلن جميع طالبات شعبة الفيزياء، وقد درسن باستخدام النموذج المقترح لتوظيف الذكاء الاصطناعي التوليدي في التعلم بالمشروعات بمقرر تكنولوجيا التعليم في التخصص، بينما تضمنت المجموعة الضابطة، (35) طالبة، وهن يمثلن جميع طالبات شعبة الكيمياء، وقد درسن بالطريقة المعتادة لتدريس المقرر، وقامت طالبات المجموعتين بأداء المهام والأنشطة وإنتاج المشروع التعليمي وفقا لتوصيف المقرر. اتبع البحث المنهج الوصفي لبناء النموذج المقترح، والمنهج شبه التجريبي للكشف عن أثر النموذج المقترح على المخرجات الابتكارية والشغف بالذكاء الاصطناعي ببعديه المتناغم والاستحواذي. وقد طور البحث ثلاث أدوات للقياس والتقويم، وهي: مقياس تقدير المخرج الابتكاري، وبطاقة ملاحظة مهارات عرض وتقديم المخرج الابتكاري، ومقياس الشغف بالذكاء الاصطناعي. وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية النموذج المقترح في تحسين المخرجات الابتكارية للطالبات المعلمات، وتنمية شغفهن بتعلم الذكاء الاصطناعي، وتوظيف مهاراته في التعلم والتدريس مستقبلا لطلابهن.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي التوليدي، التعلم القائم على المشروعات، المخرجات الابتكارية، الشغف بالذكاء الاصطناعي، برامج إعداد المعلمين.

Author ORCID Identifier

0009-0009-1299-0412

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.