•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر توظيف الرحلات المعرفية المعزَّزَة بأدوات الذكاء الاصطناعي في تنمية التحصيل الأكاديمي وتحسين الاتجاه نحو الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د.رحمه سليمان هادي ذاكر

Abstract

This research aims to investigate the effectiveness of utilizing AI-enhanced cognitive trips in enhancing academic achievement and improving attitudes towards mathematics among second-grade secondary school students in the Jeddah Education Administration, Saudi Arabia. The study employed an experimental methodology with a pre-test-post-test design, utilizing control and experimental groups and a qualitative research approach. The research sample comprised 60 students, divided into control and experimental groups, each consisting of 30 students. To achieve the study's objectives, cognitive trips enhanced with AI tools were designed. An academic achievement test and a mathematics attitude scale were developed, alongside an interview questionnaire to identify difficulties in learning mathematics during the implementation of AI-enhanced cognitive trips. The findings of the research indicate a significant impact of AI-enhanced cognitive trips on enhancing academic achievement and improving attitudes towards mathematics. Based on these findings, it is recommended that mathematics teachers be trained in the utilization of cognitive trips and AI tools in teaching and learning mathematics. This includes training them in curriculum redesign and transformation into activities aligned with this strategy, as well as providing an appropriate, supportive, and encouraging educational environment for teachers to effectively implement this approach.

Keywords: Cognitive trips, Artificial intelligence, Academic achievement, Attitude towards mathematics.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث للتعرف إلى فاعلية استخدام الرحلات المعرفية المعززة بأدوات الذكاء الاصطناعي في تنمية التحصيل الأكاديمي وتحسين الاتجاه نحو الرياضيات لدى طلاب الصف الثاني الثانوي بإدارة تعليم جدة بالمملكة العربية السعودية. استخدم البحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية مع قياس قبلي – بعدي ومنهج البحث النوعي. وتكونت عينة البحث من (60) طالبًا، حيث تم توزيعهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية تشتمل كل منها على (30) طالبًا. ولتحقيق غرض الدراسة تم تصميم رحلات معرفية معزَّزة بأدوات الذكاء الاصطناعي، وإعداد اختبار تحصيل أكاديمي، ومقياس اتجاه نحو الرياضيات، وبطاقة مقابلة للتعرف إلى صعوبات تعلم الرياضيات خلال توظيف الرحلات المعرفية. توصل البحث إلى وجود تأثير كبير للرحلات المعرفية المعززة بأدوات الذكاء الاصطناعي في تنمية التحصيل الأكاديمي وتحسين الاتجاه نحو الرياضيات. وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث، يوصي الباحثان بتدريب معلمي الرياضيات على توظيف الرحلات المعرفية وأدوات الذكاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات وتعلمها، بما في ذلك تدريبهم على إعادة تجويد المحتوى الدراسي وتحويله إلى الأنشطة المندرجة تحت الاستراتيجية، وتوفير البيئة التعليمية المناسبة والداعمة للمعلمين على توظيف هذه الاستراتيجية.

الكلمات المفتاحية: الرحلات المعرفية، الذكاء الاصطناعي، التحصيل الأكاديمي، الاتجاه نحو الرياضيات

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0009-0001-9273-3345

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.