Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
اتجاهات المعلمات نحو الدمج التربوي للأطفال ذوي الاعاقة في مرحلة رياض الأطفال في سلطنة عمان
Abstract
This study investigated the attitudes of female teachers (N = 169) toward the educational inclusion of children in kindergarten within the Sultanate of Oman. A Digital survey was conducted to gather insights into the teachers’ perspectives across two domains: the learning environment (LE) and the Impact of Early Inclusion in Kindergarten (IEIK). The results indicate that teachers demonstrate strong support for the inclusion of children with disabilities in kindergarten, underscoring the importance of establishing a conducive learning environment. This includes recommendations for increasing the number of teachers, modifying school infrastructure, and adapting curricula to accommodate the diverse abilities of all students. A comparative analysis of the two domains reveals a greater endorsement among teachers for issues related to the physical environment over those pertaining to the non-physical environment. The study concludes with a discussion of the implications of these findings.
Keywords: Educational Inclusion, children with disabilities, Oman, Kindergarten, teachers’ attitudes
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الى استقصاء اتجاهات المعلمات نحو الدمج التعليمي للأطفال في رياض الأطفال في سلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من 169 معلمة وذلك عن طريق إجراء استبانة رقمي للتعرف على وجهات نظرهن في مجالين: بيئة التعلم (LE) وتأثير الدمج المبكر في رياض الأطفال (IEIK). وتوصل البحث الى عدد من النتائج اهمها الدعم القوي الذي عبرت عنه المعلمات نحو دمج الأطفال ذوي الإعاقة في رياض الأطفال من خلال توفير بيئة تعليمية مناسبة تتمثل في زيادة عدد المعلمين وتعديل المباني المدرسية وتكييف البرامج والمناهج بما يتناسب مع قدرات جميع الأطفال. وتشير المقارنة الشاملة بين المجالين إلى أن المعلمين يميلون إلى تأييد قضايا البيئة المادية أكثر من قضايا البيئة غير المادية. يناقش هذا البحث التفسيرات والآثار المترتبة على النتائج.
الكلمات المفتاحية: الدمج التعليمي، الأطفال ذوي الإعاقة، سلطنة عمان، رياض الأطفال، اتجاهات المعلمات
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/0000-0001-6017-5185
Recommended Citation
Al-Salmi, L. Z., & Al-Qaryouti, I. (2024). Teachers’ attitudes toward the educational inclusion of children with disabilities in Omani kindergartens. International Journal for Research in Education, 48(4), 262-288. http://doi.org/10.36771/ijre.48.4.24-pp262-288