•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

جودة الحياة الأكاديمية وعلاقتها بالقابلية للتعلم الذاتي والمهارات الاجتماعية لدى طلبة الجامعة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

يوسف محمد يوسف عيد

Abstract

The aim of the current study is to study the quality of academic life and its relationship to the ability to self-learning and social skills. The descriptive method was used to investigate the correlations and variations among the variables. The sample included 129 male and female university students in the Kingdom of Saudi Arabia. To measure the study variables, the academic quality of life scale prepared by Mansi and Kazem (2010), the ability to self-learning prepared by Eid (2018), and the social skills scale prepared by Eid (2012) were used. There is a positive correlation between the quality of academic life and the ability to self-learning. Also, there is a significant positive correlation between the quality of academic life and social skills. There are no statistically significant differences between older and younger university students in the quality of academic life. There is no significant correlation between the ability to self-learning and social skills. There are no statistically significant differences between males and females in the quality of academic life, ability for self-learning, and social skills. One of the recommendations of the study is the need to help increase the university students' sense of the quality of academic life. It encourages learners to practice self-learning and social skills.

Keywords: Academic life quality, self-learning ability, social skills, university students, Academic environment

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

تمثل هدف البحث الحالي في دراسة جودة الحياة الأكاديمية وعلاقتها بالقابلية للتعلم الذاتي والمهارات الاجتماعية لدى طلبة الجامعة مما يظهر أهمية أن تتولى الجامعة خطط استراتيجية ومبادرات فورية تعمل على تنشيط وتحفيز الهوية الجامعية لطلبة الجامعة التي ينتمون إليها وذلك عن طريق تقديم كل ما هو مميز من خدمات أكاديمية وإدارية مما يزيد من جودة الحياة الأكاديمية. المنهجية: تم استخدم المنهج الوصفي لإبراز العلاقات والفروق بين متغيرات البحث وبلغت عينة البحث الحالي (129) طالباً وطالبة من طلبة الجامعة بالمملكة العربية السعودية. ولقياس متغيرات البحث تم استخدام مقياس جودة الحياة الأكاديمية إعداد منسي وكاظم (2010) ومقياس القابلية للتعلم الذاتي إعداد عيد (2018) ومقياس المهارات الاجتماعية إعداد عيد (2012). النتائج: توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة بين جودة الحياة الأكاديمية والقابلية للتعلم الذاتي. وتوجد علاقة ارتباطية موجبة دالة بين جودة الحياة الأكاديمية والمهارات الاجتماعية ولا توجد فروق دالة بين متوسطات الأكبر سناً من طلبة الجامعة والأصغر سناً في جودة الحياة الأكاديمية. ولا توجد علاقة ارتباطية دالة بين القابلية للتعلم الذاتي والمهارات الاجتماعية. ولا توجد فروق دالة إحصائياً بين الذكور والإناث في جودة الحياة الأكاديمية والقابلية للتعلم الذاتي والمهارات الاجتماعية. ومن توصيات البحث ضرورة مساهمة البرامج الجامعية في زيادة شعور طلبة الجامعة بجودة الحياة الأكاديمية. وتشجيع المتعلمين على ممارسة مهارات التعلم الذاتي والمهارات الاجتماعية.

الكلمات المفتاحية: جودة الحياة الأكاديمية، القابلية للتعلم الذاتي، المهارات الاجتماعية، طلبة الجامعة، البيئة الدراسية

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0000-0001-6932-4853

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.