Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فعالية تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة بناءً على نموذج توريس وأثره في تحسين الكفايات التدريسية لدى معلمي التربية الخاصة
Abstract
The use of evidence-based practices (EBPs) in the field of special education requires full awareness from special education teachers of how to choose and successfully apply EBPs, which contribute greatly to improving the learning outcomes of their students and may even contribute more to raising the level of teaching competencies (TCs) in these teachers. The current research aimed to apply EBPs according to the Torres model (TM) and examine their impact on improving TCs. The sample consisted of 64 special education teachers in Al-Ahsa. The research employed a quasi-experimental approach using components developed by the researcher: a card of EBPs evaluation, a scale of TCs, and a training program. The results showed the superiority of the first experimental group (which was trained according to the TM) over the second group (which was trained in the usual way) in applying EBPs and TCs. The research recommended the importance of knowledge and application of the TM by special education teachers to ensure the successful practice of EBPs with their students and to raise the level of teachers' TCs.
Keywords: Evidence-based practices, Torres model, Teaching competencies, Special education teachers, Saudi Arabia
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
يتطلب استخدام الممارسات المبنية على الأدلة في مجال التربية الخاصة وعيًا كاملًا من معلمي التربية الخاصة حول كيفية اختيار هذه الممارسات وتطبيقها بنجاح، الأمر الذي يُسهم بشكل كبير في تحسين مخرجات التعليم لطلابهم من ذوي الإعاقة، وقد يُسهم بدرجة أكبر في زيادة مستوى الكفايات التدريسية بين هؤلاء المعلمين. وقد هدف البحث الحالي إلى تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة وفقًا لنموذج توريس، وأثر ذلك على الكفايات التدريسية لدى عينة مكونة من (64) معلمًا ومعلمة في مجال التربية الخاصة في محافظة الأحساء، تم اختيارها قصديًا. وقد اتبع البحث المنهج شبه التجريبي، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبيتين متكافئتين ومتساويتين في العدد. كما اشتملت أدوات البحث على بطاقة تقويم الممارسات المبنية على الأدلة (إعداد/الباحث)، ومقياس للكفايات التدريسية(إعداد/الباحث)، وبرنامج تدريبي(إعداد/الباحث). وقد أظهرت نتائج البحث تفوق المجموعة التجريبية الأولى (التي تَدَرّبَت وفق نموذج توريس) على المجموعة الثانية (التي تَدَرّبَت بالطريقة الاعتيادية) في تطبيق الممارسات المبنية على الأدلة، وكذلك في الكفايات التدريسية. وقد أوصى البحث بأهمية معرفة وتطبيق نموذج توريس لمعلمي التربية الخاصة؛ لضمان التطبيق الناجح للممارسات المبنية على الأدلة على طلابهم، ولرفع مستوى كفايات المعلمين التدريسية.
الكلمات المفتاحية: الممارسات المبنية على الأدلة، نموذج توريس، الكفايات التدريسية، معلمو التربية الخاصة، المملكة العربية السعودية
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/ 0000-0002-9787-8041
Recommended Citation
Gaber, S. A. (2024). The effectiveness of applying evidence-based practices based on the Torres Model and its impact on improving the teaching competencies of special education teachers. International Journal for Research in Education, 48(4), 105-145. http://doi.org/10.36771/ijre.48.4.24-pp105-145