Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فعالية استراتيجيتي التهجئة ذات الثلاث خطوات والتأخير الزمني الثابت لتدريس قراءة الكلمات للتلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والمتوسطة
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of a three-step decoding strategy with constant time delay on teaching and acquisition of decoding and word reading skills to four students with mild and moderate intellectual disability and to measure the generalization of those skills to untaught words. A multiple probe design across participants was used to examine the percentage of sounds correctly decoded and words correctly read. The results indicate that all four participants learned to decode and read words using the two strategies. Furthermore, all participants showed an increased learning efficiency in decoding and reading when teaching the second set of similar words. Generalization data showed that only two participants were able to decode and read some of the new words before teaching them, while all participants' ability to decode the letters of the new words was improved.
Keywords: Reading, Phonics, Three-step decoding, Time delay, Intellectual disability
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فعالية استراتيجيتي التهجئة ذات الثلاث خطوات والتأخير الزمني الثابت، لتدريس اكتساب مهارات التهجئة وقراءة الكلمات، لأربعة تلاميذ من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والمتوسطة، وكذلك قياس تعميم هذه المهارات على كلمات لم يتم تدريسها. اتبعت الدراسة منهجية تصاميم الحالة الواحدة، من خلال تصميم التقصي المتعدد عبر المشاركين؛ للكشف عن النسبة المئوية للأصوات التي تمت تهجئتها بشكل صحيح، وكذلك الكلمات التي تمت قراءتها بشكل صحيح. وخلصت النتائج إلى نجاح المشاركين الأربعة في تعلم تهجئة وقراءة الكلمات باستخدام الاستراتيجيتين. بالإضافة إلى أن جميع المشاركين أظهروا زيادة في كفاءة التعلم عند تدريسهم المجموعة الثانية من الكلمات المشابهة. وأظهرت بيانات التعميم نجاح اثنين من المشاركين في تهجئة وقراءة بعض الكلمات الجديدة قبل تدريسها، بينما تحسنت قدرة جميع المشاركين في تهجئة حروف الكلمات الجديدة.
الكلمات المفتاحية: القراءة، الصوتيات، التهجئة ذات الثلاث خطوات، التأخير الزمني، الإعاقة الفكرية
Recommended Citation
Al-Mawash, A. F., & Al-Dosiry, N. S. (2024). Effectiveness of a three-step decoding strategy with constant time-delay to teach word reading to students with mild and moderate intellectual disability. International Journal for Research in Education, 48(4), 75-104. http://doi.org/10.36771/ijre.48.4.24-pp75-104
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Methods Commons, Reading and Language Commons