Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
دور التربية الموسيقية في تفعيل نظريات الذكاءات المتعددة في مناهجنا التربوية
Abstract
Despite the acknowledgement of most researchers and those concerned with education and training issues regarding the importance of Gardner's theory in multiple intelligences, its implementation and application in education and training systems still face significant challenges and there is barely any noticeable impact of this theory. In terms of curriculum development there remains a lack of focus on fostering different types of intelligences and interdisciplinary educational projects that cater to the aspirations of all learners regardless of their talents—be it kinesthetic musical visual-spatial interpersonal intrapersonal etc. This goal remains out of reach. The same observation applies to educational activities in our classrooms, which are still far from embracing the spirit and philosophy of this theory. They neither acknowledge the various forms of intelligences nor aim to create any interaction between them. Furthermore, they fail to focus on enabling all learners to excel in the areas where they are naturally gifted.
In this context, this study aims to emphasize the importance of the theory of multiple intelligences in improving our educational systems by examining the potential interactions between musical intelligence and other forms of intelligences based on scientific research findings. Additionally, it seeks to clarify how these interactions occur during an activity within the components of music education.
Keywords: Intelligence, Multiple Intelligences, Musical Intelligence, Educational Activities, Music Education
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
رغم اعتراف جل الباحثين والمهتمين بقضايا التربية والتكوين بأهمية نظرية الذكاءات المتعددة لجاردنر، إلا أن واقع تنزيلها وتطبيقها في منظومات التربية والتكوين،لا يزال يشهد تعثراً كبيراً ولا نكاد نلمس فيه أثرا لهذه النظرية.فعلى مستوى بناء مناهجنا التعليمية لا يزال الاهتمام بتطوير مختلف أشكال الذكاءات والمشاريع التربوية العابرة للتخصصات التي تستجيب لتطلعات جميع المتعلمين باختلاف مواهبهم الحس-حركية أو الموسيقية أو البصرية الفضائية أو التفاعلية أو الذاتية ... مطلبا بعيد المنال.نفس الملاحظة بالنسبة للأنشطة التعليمية داخل فصولنا الدراسية فهي لا تزال بعيدة عن روح وفلسفة هذه النظرية؛إذ لا تُتَمِّنُ الذكاءات باختلاف أشكالها ولا تسعى إلى خلق نوع من التفاعل بينها ولا تهتم بجعل جميع المتعلمين متميزين في المجالات الموهوبين فيها.
في هذا السياق، تسعى هذه الدراسة إلى تعزيز الإقرار بأهمية نظرية الذكاءات المتعددة في تطوير منظومتنا التربوية من خلال رصد التفاعلات الممكنة بين الذكاء الموسيقي وباقي أشكال الذكاءات المتعددة على ضوء نتائج البحوث العلمية من جهة،وتوضيح كيفية حدوث هذه التفاعلات أثناء القيام بنشاط من أنشطة مكونات مادة التربية الموسيقية من جهة ثانية.
الكلمات المفتاحية: الذكاء، الذكاءات المتعددة، الذكاء الموسيقي، الأنشطة التعليمية، التربية الموسيقية
Recommended Citation
Khnnous, M., & Mesbahi, A. (2024). The role of music education in activating the theory of multiple intelligences in our educational curriculum. International Journal for Research in Education, 48(4), 12-37. http://doi.org/10.36771/ijre.48.4.24-pp12-37