Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الوعي بالأمن السيبراني وعلاقته بالتحول الرقمي لدى مشرفي ومشرفات إدارة التعليم بمنطقة جازان
Abstract
The study aimed to identify the degree of awareness of cybersecurity, and to reveal the reality of digital transformation and the relationship between them from the point of view of the supervisors of the Education Department in the Jazan region. The study followed the descriptive correlative approach, by stratified random sampling (257). a questionnaire was built , The study found that the degree of cybersecurity awareness is high with an arithmetic mean of (3.48), and also degree of awareness of cybersecurity concepts is high, (3,52), and awareness of cybersecurity risks and violations (3.45), and it was found that the total degree of transformation The digital dimension was high with an arithmetic average of (3.46) and the dimensions ranged from (3.60-3.23) in high degrees, except for the necessary funding, which appeared in a medium degree, and it was in order (technological infrastructure, legislation and administrative policies supporting digital transformation, technical skills, and the necessary funding It was also found that there is a statistically significant correlation at the level (0.01) between cybersecurity awareness and digital transformation. The value of the relationship is (0.83)
Keywords: cyber security, digital transformation, education management in Jazan region.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدف البحث التعرف على درجة الوعي بالأمن السيبراني، والكشف عن واقع التحول الرقمي والعلاقة بينهما من وجهة نظر مشرفي إدارة التعليم بمنطقة جازان. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، تكونت العينة من (257) تم إختيارها بإسلوب العينة العشوائية الطبقية. تم بناء استبانة، توصلت الدراسة إلى أن درجة الوعي بالأمن السيبراني مرتفعة بمتوسط حسابي بلغ (3.48)، وكذلك درجة الوعي بمفاهيم الأمن السيبراني مرتفعة بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3.52)، والوعي بمخاطر وانتهاكات الأمن السيبراني ( 3.45)، وتبين أن الدرجة الكلية للتحول للبعد الرقمي كانت مرتفعة بمتوسط حسابي (3.46) وتراوحت الأبعاد من (3.60-3.23) بدرجات عالية، باستثناء التمويل اللازم الذي ظهر في بدرجة متوسطة، على الترتيب التالي (البنية التحتية التكنولوجية، والتشريعات والسياسات الإدارية الداعمة للتحول الرقمي، والمهارات التقنية، والتمويل اللازم) كما تبين أن هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين الوعي بالأمن السيبراني والتحول الرقمي. قيمة العلاقة هي (0.83)
الكلمات المفتاحية: الأمن السيبراني، التحوّل الرقمي، إدارة التعليم بمنطقة جازان
Author ORCID Identifier
0009-0001-6174-6303
Recommended Citation
Otayf, M. Y. (2023). Awareness of cybersecurity and its relationship to digital transformation among supervisors of the Education Department in Jazan Region. International Journal for Research in Education, 47(4), 73-132. http://doi.org/10.36771/ijre.47.4.23-pp73-132