•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استخدام الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتيَا والصمود التعليمي لدى طلاب الثالث المتوسط بمقرر اللغة الإنجليزية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. علـي بن حســن شـوكـان نجـمـي

Abstract

This research examined the effect of flipped classrooms based on gamification on developing self-regulated learning skills and educational resilience among students of intermediate schools in English language. The research sample included (90) students in the third intermediate grade who were selected from three schools in Jeddah, and they were distributed into three groups, with (30) students in each group. A quasi-experimental design was used to study the effect of using flipped classrooms based on gamification on self-regulated learning skills and educational resilience. The researcher developed a measure for self-regulated learning skills that included (28) phrases distributed over (4) axes, namely: goal setting, planning, monitoring, recitation and memorization, and requesting social assistance. An educational resilience scale was also developed consisting of (30) phrases distributed on (6) axes, namely: flexibility, facing challenges, personal competence, social support, and values. The research experiment was applied for two consecutive weeks in the second semester of the academic year 2021/2022. The research resulted in the development of a motivational design for the flipped classrooms based on (4) motivational elements, namely points, badges, levels, and leaderboards. The research recommended the need to expand the use of flipped classrooms based on gamification and to train teachers to use this strategy.

Keywords: Flipped Classroom, Gamification, Self-regulated Learning Skills, Educational Resilience.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدف البحث فحص أثر استخدام الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتيًا والصمود التعليمي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمقرر اللغة الانجليزية. تضمنت عينة البحث (90) طالبًا من طلاب الصف الثالث المتوسط تم اختيارهم من ثلاث مدارس بمحافظة جدة، وقد تم توزيعهم على ثلاث مجموعات بواقع (30) طالباً في كل مجموعة، المجموعة الأولى تجريبية وتدرس باستخدام الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب، والمجموعة التجريبية الثانية تدرس باستخدام الفصول المقلوبة ولكن بدون استخدام محفزات الألعاب، أما المجموعة الثالثة والأخيرة فهي ضابطة وتدرس بالطريقة المعتادة بالفصول الدراسية، وقد تضمنت كل مدرسة مجموعة مستقلة من مجموعات البحث. تم الاعتماد على التصميم شبه التجريبي لدراسة أثر استخدام الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب على مهارات التعلم المنظم ذاتيًا والصمود التعليمي. طور الباحث مقياساً لمهارات التعلم المنظم ذاتيًا تضمن (28) عبارة موزعة على (4) محاور، وهي: وضع الهدف والتخطيط، والمراقبة، والتسميع والحفظ، وطلب المساعدة الاجتماعية، كما تم تطوير مقياس الصمود التعليمي والذي تكون من (30) عبارة موزعة على (6) محاور، وهي: المرونة، ومواجهة التحديات، والكفاءة الشخصية، والمساندة الاجتماعية، والقيم. تم تطبيق تجربة البحث لمدة أسبوعين متتاليين بالفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2021/2022. أسفرت النتائج عن تطوير تصميم تحفيزي للفصول المقلوبة اعتمد على (4) عناصر تحفيزية وهي النقاط، والشارات، والمستويات، ولوحات الصدارة، وأوضحت النتائج فاعلية الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب في تنمية مهارات التعلم المنظم ذاتيًا والصمود التعليمي بالمقارنة مع الفصول المقلوبة غير التحفيزية وكذلك بالمقارنة مع الفصول الاعتيادية. أوصى البحث بضرورة التوسع في استخدام الفصول المقلوبة القائمة على محفزات الألعاب وتدريب المعلمين على استخدام هذه النوعية من الفصول.

الكلمات المفتاحية: الفصول المقلوبة، محفزات الألعاب، مهارات التعلم المنظم ذاتيًا، الصمود التعليمي.

Author ORCID Identifier

orcid.org/0000-0002-7684-0458

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.