Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مستوى الفاعلية التنظيمية وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى العاملين في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان
Abstract
The current study aimed to determine the level of organizational effectiveness and the degree of Functional engagement for workers in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman, and to identify whether there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the arithmetic averages due to the study variables (sex, educational qualification, and years of experience) in each Among the variables of the study, organizational effectiveness and Functional engagement, in addition to knowing whether there is a relationship between these two variables.
To achieve the objectives of the study, the study used the correlative descriptive approach. In order to answer its questions, a tool for the study, a questionnaire, was prepared, consisting of two axes. The first Domains: to determine the level of organizational effectiveness with its dimensions: (achievement of goals, recruitment of resources, internal processes, stakeholders), while the second axis: to determine the degree of Functional engagement in its dimensions: (cognitive, physical, and emotional).
The results were as follows: that the level of organizational effectiveness in the Ministry of Education is high with average of (2.91), while the degree of Functional engagement among workers in the Ministry of Education is high with average of (3.85). It indicated that there were no statistically significant differences in the level of organizational effectiveness due to the study variables (gender, educational qualification, and years of experience), as well as to the degree of Functional engagement. There is also a strong positive correlation between organizational effectiveness and Functional engagement among workers in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman.
Keywords: organizational effectiveness- Functional engagement- achieving goals- Recruitment of resources- stakeholders.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مستوى الفاعلية التنظيمية ودرجة الاستغراق الوظيفي للعاملين في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان، والتعرف فيما إذا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين المتوسطات الحسابية تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة) في كل من متغيري الدراسة، الفاعلية التنظيمية والاستغراق الوظيفي، بالإضافة إلى معرفة فيما إذا كانت هناك علاقة بين هذين المتغيرين.
ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. وللإجابة على أسئلتها، تم إعداد أداة للدراسة، وهي الاستبانة، مكونة من محورين. المحور الأول: لتحديد مستوى الفاعلية التنظيمية بأبعادها: (تحقيق الأهداف، توظيف الموارد، العمليات الداخلية، أصحاب المصلحة)، بينما المحور الثاني: لتحديد درجة الاستغراق الوظيفي بأبعاده: (الإدراكي، الجسدي، والعاطفي). وقد جاءت نتائجها كالآتي: أن مستوى الفاعلية التنظيمية في وزارة التربية والتعليم مرتفعًا بمتوسط حسابي وقدره (2.91)، في حين جاءت درجة الاستغراق الوظيفي لدى العاملين في وزراة التربية والتعليم مرتفعة بمتوسط حسابي وقدره (3.85). وقد أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الفاعلية التنظيمية تعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة)، كذلك بالنسبة لدرجة الاستغراق الوظيفي. كما توجد علاقة ارتباطية موجبة قوية بين الفاعلية التنظيمية والاستغراق الوظيفي لدى العاملين في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عُمان.
الكلمات المفتاحية: الفاعلية التنظيمية، الاستغراق الوظيفي، تحقيق الأهداف، توظيف الموارد، أصحاب المصالح.
Recommended Citation
Alhabsi, R.S., ALharrasi, M.S., & Almazidi, N.S. (2023). The level of organizational effectiveness and its relationship to job engagement among workers in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman. International Journal for Research in Education, 47(3), 281-330. http://doi.org/10.36771/ijre.47.3.23-pp281-330