Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مستوى تضمين كفايات الخدمات الانتقالية ببرامج التربية الخاصة بالجامعات السعودية
Abstract
The study aimed to identify the level of inclusion of transitional services competencies in special education programs in Saudi universities from the point of view of faculty members. In addition to studying the differences between the responses of faculty members according to the variables: the date of establishing the program, the number of courses related to transitional services, and the availability of specialists in this field. The sample consisted of 164 faculty members in special education programs in 22 Saudi universities. Results indicated that the inclusion of transitional services competencies in the special education programs in Saudi universities came to a moderate degree. Moreover, these competencies are more included in older established special education programs, programs with more courses related to transitional services, and programs that have specialists in this field. Finally, the results included some recommendations to improve the inclusion of competencies in special education programs in those universities.
Keywords: Competencies of pre-service teachers, Transitional Services, Special Education Programs.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تضمين كفايات الخدمات الانتقالية ببرامج التربية الخاصة بالجامعات السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. بالإضافة إلى دراسة الفروق بين استجابات أعضاء هيئة التدريس تبعًا للمتغيرات الآتية: تاريخ تأسيس البرنامج، عدد المقررات الدراسية المتعلقة بالخدمات الانتقالية، ووجود متخصصين في هذا المجال. وتكونت العينة من 164 عضوًا من أعضاء هيئة التدريس ببرامج التربية الخاصة، في 22 جامعةً سعودية. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن تضمين كفايات الخدمات الانتقالية في برامج التربية الخاصة بالجامعات السعودية جاء بدرجة متوسطة. كما أن هناك فروقًا في تضمين هذه الكفايات لصالح البرامج الأقدم تأسيسًا، والبرامج التي تقدم عددًا أكبر من المقررات الدراسية المتعلقة بالخدمات الانتقالية، والبرامج التي يتوفر بها مختصون في هذا المجال. وأخيرًا، قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات التي يمكن أن تسهم في تحسين تقديم تلك الكفايات ببرامج التربية الخاصة بتلك الجامعات.
الكلمات المفتاحية: كفايات معلمي ما قبل الخدمة، الخدمات الانتقالية، برامج التربية الخاصة.
Recommended Citation
Alquraini, T.A., Alkhudaydi, M.M., Almawash, A.F., Alhusayani, M.A., Almoutairi, M.A., Alhusayani, L.S., & Bin Jabaan, A.D. (2023). The level of inclusion of transitional services competencies in special education programs in Saudi universities. International Journal for Research in Education, 47(3), 241-280. http://doi.org/10.36771/ijre.47.3.23-pp241-280
Included in
Accessibility Commons, Adult and Continuing Education Commons, Higher Education Commons, Secondary Education Commons, Special Education and Teaching Commons, Student Counseling and Personnel Services Commons, Teacher Education and Professional Development Commons