•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية التدريس وفق منحى ستيم (STEAM) في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الثامن في الأردن

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. راني مصطفى عيطة & د. جوهرة درويش أبو عيطة

Abstract

This study aimed to identify the effect of a STEAM-based learning approach in teaching the subject of educational robots on creative thinking among eighth-grade students in Jordan. A purposive sample was selected and divided into two groups. An experimental group (n=33) studied in a STEAM-based learning approach, whereas the control group (n=31) studied in a traditional method. A pre-posttest of Torrance creative thinking was administered, and the data was analyzed using statistical methods to validate the study results, such as the MANCOVA test. The results showed statistically significant differences between the experimental and control groups in creative thinking, favouring the experimental group. In conclusion, the STEAM-based learning approach showed a significant effect on the improvement of students' creative thinking skills. The study ended by some recommendations

Keywords: STEAM Approach, Creative Thinking, Eighth Grade Students, Jordan.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية التدريس وفق منحى ستيم (STEAM) والطريقة الاعتيادية في تدريس مادة الروبوت التعليمي في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الثامن في الأردن، وتم اختيار عينة قصدية من الطالبات، ووزعت الى مجموعتين مجموعة الستيم عددها (33) طالبة تم تطبيق التدريس عليهن وفق "منحى ستيم (STEAM)" والمجموعة الضابطة عددها (31) طالبة تم تدريسهن بالطريقة الاعتيادية، وطُبق اختبار تورانس لتفكير الإبداعي قبليًا وبعديًا على المجموعتين، وتم تحليل بيانات الإجابات باستخدام تحليل التباين المتعدد المصاحب MANCOVA""، وقد كشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين مجموعة الستيم والمجموعة الضابطة في التفكير الإبداعي بعد التطبيق لصالح مجموعة الستيم. نستنتج، بإن التدريس وفق منحى ستيم (STEAM) له تأثيرًا كبيرًا على تحسين التفكير الإبداعي، وانتهت الدراسة بعدّة توصيات.

الكلمات المفتاحية: منحى ستيم - التفكير الإبداعي- طلبة الصف الثامن- الأردن


Author ORCID Identifier

0000-0001-5558-8524

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.