•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

المقارنة بين طريقتي مانتل هانزل ومؤشر فرق المساحة بين منحنيي خصائص الفقرة في الكشف عن الأداء التفاضلي للفقرة

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ إقبال زين العابدين درندري & أ./ منى علي المري

Abstract

The study is aimed at comparing between Mantel-Haenszel-MH chi-square and the area difference between three item characteristic curves Index -3ICCs by using Raju’s index to detect the differential item functioning DIF in post-graduate general aptitude test according to gender variable. The study sample of (2280) students was distributed equally between male and female groups. The MH techniques revealed a uniform DIF in (43) items, equal to (45%) of the items in post-graduate general aptitude test. 3ICCs technique, revealed a uniform DIF based on gender in two items, equals to (2%) of item's test. MH technique revealed more efficiency in detecting differential item functioning in post-graduate general aptitude test compared to area difference between 3ICCs. The agreement rate was low between these two techniques. Based on these results, the researchers recommended to use more than one technique when detecting the differential item functioning.

Keywords: Differential Item Functioning, Mantel-Haenszel, The three-parameter logistic model, post-graduate general aptitude test.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى المقارنة بين طريقتي مانتل هانزل ومؤشر فرق المساحة بين منحنيي خصائص الفقرة للنموذج اللوجستي ثلاثي المعلم في الكشف عن الأداء التفاضلي لفقرات اختبار القدرات العامة للجامعيين وفقاً لمتغير الجنس. وتكونت عينة البحث من (2280) طالباً وطالبةً موزعةً بالتساوي بين مجموعتي الذكور والإناث. كشفت نتائج التحليلات الإحصائية باستخدام طريقة مانتل-هانزل كاي تربيع عن وجود أداءٍ تفاضليٍّ منتظمٍ في (43) فقرة بنسبةٍ تُعادل (45%) من فقرات الاختبار وفقاً لمتغير الجنس. كما كشفت طريقة مؤشر قياس المساحة بين منحنيي خصائص الفقرة عن أداءٍ تفاضليٍّ منتظمٍ في فقرتين بنسبةٍ تعادل (2%) من فقرات الاختبار. أظهرت طريقة مانتل-هانزل فاعليةً أكبر في الكشف عن الأداء التفاضلي لفقرات اختبار القدرات العامة للجامعيين مقارنةً بطريقة مؤشر قياس المساحة بين منحنيي خصائص الفقرة، وكانت نسبة الاتفاق بين الطريقتين منخفضةً. وبناء على النتائج التي توصل إليها البحث، أوصت الباحثتان بضرورة استخدام أكثر من طريقة عند الكشف عن الأداء التفاضليّ للفقرة.

الكلمات المفتاحية: الأداء التفاضلي للفقرة، مانتل هانزل، النموذج اللوجستي ثلاثي المعالم، اختبار القدرات العامة للجامعيين.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.