•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

اشتقاق الخصائص السيكومترية لاختبارات "سرعة التسمية التلقائية والمثيرات البديلة السريعة" في اللغة العربية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ.د./ حنان الحموز & أ.د./ بشير أبو حمّور

Abstract

This study examined the psychometric proprieties of the Arabic version of the "Rapid Automatized Naming and Rapid Alternating Stimulus (RAN/RAS) Tests" for Jordanian students. A sample of 286 students (five to seventeen years old) was recruited from four public and four private schools in Jordan. Results indicated that the RAN/RAS Tests had high reliability and validity indicators. For example, RAN/RAS Tests had strong correlations with Letter Word Identification Test from the Arabic Woodcock Johnson Battery. In addition, there were significant relationships in all tests and the development of performance with the age or grade of the examinees. Furthermore, positive relationships among all RAN/RAS Tests confirm their consistency, strength, and reliability in measuring the required tasks. In general, results suggest that RAN/RAS Tests may be applicable to evaluating naming speed abilities and for distinguishing between students with and without reading disabilities in Arabic.

Keywords: Rapid Automatized Naming, Special Education, Specific Learning Disabilities in Reading, Screening Tests, Arabic Language.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من الخصائص السيكومترية للنسخة العربية من اختبارات سرعة التسمية التلقائية والمثيرات البديلة السريعة مع الطلبة الأردنيّين. حيث تكونت العينة من 286 طالباً وطالبة من أربعة مدارس حكومية وأربعة مدارس خاصة في الأردن، وتراوحت أعمارهم من 5 إلى 17 عاماً. أشارت النتائج إلى أن اختبارات سرعة التسمية التلقائية والمثيرات البديلة السريعة لديها مؤشرات عالية من الصدق والثبات. حيث ارتبطت اختبارات سرعة التسمية التلقائية والمثيرات البديلة السريعة بعلاقة قوية مع اختبار التعرف على الحروف والكلمات من بطارية اختبارات الوودكوك جونسون العربية. بالإضافة إلى ذلك، كان هنالك علاقات جوهرية لدى كافة الاختبارات وتطور مستوى الآداء مع التطور العمري أو الصفي للمفحوصيّن. كما أن العلاقات الإيجابية بين كافة اختبارات سرعة التسمية التلقائية تؤكد تماسكها وقوتها وصدقها في قياس المهمات المطلوبة. وأشارت النتائج بشكل عام إلى أن اختبارات سرعة التسمية التلقائية والمثيرات البديلة السريعة قابلة للتطبيق وللتمييز بين قدرات التسمية للطلبة ذوي صعوبات التعلم القرائية والطلبة ذوي القدرات القرائية الجيدة في اللغة العربية.

الكلمات المفتاحية: سرعة التسمية التلقائية، التربية الخاصة، صعوبات التعلم القرائية، الاختبارت المسحية، اللغة العربية.

Author ORCID Identifier

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=54966710300

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.