•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

مدى تضمين محتوى الهندسة في كتب الرّياضيات الفلسطينية وكتب كامبردج البريطانية للتمثيلات الرياضية المتعددة في ضوء نموذج ليش (Lesh)- دراسة تحليلية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

م. أنسام عبّاد & د. رفاء الرمحي

Abstract

This study aimed at comparing the extent to which the geometry content of both the Palestinian Mathematics Textbooks and the British Cambridge textbooks for grades (6-8) satisfy the standards the Lesh Model of Multiple Representations. The study used the qualitative analysis approach. It employed two standard analysis instruments based on Lesh Model of representations. Each consisted of two tools; one was used to assess the part dealing with content presentation, whereas the second was used to assess the part dealing with applications. The reliability and validity of both instruments were established. The results showed that Palestinian books and British Cambridge books were not in line with the Lesh model, because their content focused on specific representations only. On the other hand, there were stronger verbal and symbolic representations, images and figures, weaker real-life representations, inefficient 3-D modeling, and weak to non-existent translation between many forms of multiple representations

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدّراسة إلى مقارنة مدى تضمين المحتوى الهندسي في كتب الرّياضيات الفلسطينية وكتب كامبردج البريطانية للتمثيلات الرّياضية في ضوء نموذج ليش (Lesh) للتمثيلات المتعددة والمراوحات بينها للمرحلة (6-8). باستخدام منهجية تحليل المحتوى النوعي، واعتماد أداة تحليل مشتقة من نموذج ليش (Lesh)، تكوّنت من بطاقتين، إحداهما لتحليل فقرات تقديم المحتوى والثانية لفقرات تطبيقه. وبعد التحقق من صدقهما وثباتهما، تم رصد النتائج. والتي أظهرت عدم انسجام كل من الكتب الفلسطينية وكتب كامبردج البريطانية مع ما اقترحه نموذج ليش (Lesh)، حيث ركز محتواهما على تمثيلات ومراوحات دون الأُخرى، فظهر ارتفاع في التمثيلات اللفظية والرمزية والصور والأشكال، وضعف في تمثيلات المواقف الحياتية، وضعف شديد في تمثيلات النماذج والمجسمات. وضعف وانعدام في العديد من المراوحات بين التمثيلات. كما وخلصت إلى أنّ محتوى التطبيق في الكتب الفلسطينية قد جاء أضعف من محتوى التقديم بشكل عام. وأوصت القائمين على وضع المناهج الفلسطينية بإعادة النظر في التمثيلات المتضمنة في المحتوى الهندسي في ضوء هذه النتائج.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.