•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية كمتغير وسيط في العلاقة بين أنماط التنشئة الوالدية وأساليب التكيف النفسي

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ./ عائشة بنت علي الهنائية & أ./ فهيمة بنت حمد السعيدي & أ.د./ سعيد بن سليمان الظفري

Abstract

The present study aimed to uncover the possibility of mediating academic self-efficacy beliefs in the relationship between parenting styles and psychological coping styles among tenth grade students in the Sultanate of Oman. The sample consisted of 598 male and female students. The researchers used the Adjustment Styles Scale, and it consists of two dimensions of positive and negative coping. The Buri scale of parenting styles was also used after adapting it to Omani culture and it consists of three styles: authoritative, authoritarian, and permissive. The study also used an academic self-efficacy scale. The validity and reliability of the three scales were established. The results indicated the presence of high levels of positive coping, father’s and mother’s authoritative style, father’s authoritarian style, and high levels of academic self-efficacy beliefs. Statistically significant gender differences were found in positive coping and mother authoritative style favoring males. There were also statistically significant gender differences in mother’s authoritarian and permissive styles in favor of females. The results revealed the possibility of a mediating role for the academic self-efficacy beliefs in the relationship between parenting styles and psychological coping.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن إمكانية توسط معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية بين أنماط التنشئة الوالدية والتكيف النفسي لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عمان، وقد بلغت عينة الدراسة 598 طالبا وطالبة، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس أساليب التكيف للهاشمية 2010 ويتكون من بعدين التكيف الإيجابي والسلبي، كما تم استخدام مقياس بيوري لأنماط التنشئة الوالدية وتم تقنينه ليتناسب مع البيئة العمانية ويحتوي على ثلاثة أنماط: الحازم والسلطوي والمتساهل، واستخدمت الدراسة مقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية وتم التأكد من صدق وثبات المقاييس. وأشارت النتائج إلى وجود مستويات مرتفعة للتكيف الإيجابي، والنمط الحازم للأب وللأم، والنمط السلطوي للأب، ولمعتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية، ووجود فروق دالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في أساليب التكيف الإيجابي والنمط الحازم للأم لصالح الذكور، ووجود فروق دالة إحصائيا في النمط السلطوي والمتساهل للأم لصالح الإناث، وكشفت الدراسة إمكانية توسط معتقدات الكفاءة الذاتية الأكاديمية بين أنماط التنشئة الوالدية والتوافق النفسي.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.