•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

العلاقة بين نمط التدريب النقال وتنمية الكفايات والسعادة الرقمية لدى معلمي المرحلة المتوسطة وأثرهما على خفض التجول العقلي لدى تلاميذهم ذوي العجز المتعلم

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ.د./ أكرم فتحى مصطفى علي

Abstract

The research aimed at exploring the relationship between the mobile training style and developing the competency and digital happiness of middle school teachers and its effect on reducing mind wandering for their pupils with learned helplessness, teachers. The mobile training was designed in two types, one is proactive training and the second is reactive training. The study participants consisted of 31 middle school teachers in two experimental groups, the first group with a proactive training type from Al Sarawat middle school and the second experimental group in the reactive training type from Al-Manahel middle school. Twenty-four students with learning disabilities were identified for each of the two schools (13 from Al-Sarawat and 11 from Al-Manhal). The results of the study showed that the performance of the first experimental group was superior (with proactive training type in the digital competency test and the digital happiness scale), and there was a transfer of the impact of mobile training from teachers to their students with learned helplessness.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى كشف العلاقة بين نمط التدريب النقال وتنمية الكفايات والسعادة الرقمية لدى معلمي المرحلة المتوسطة ،وأثرهما على خفض التجول العقلي لدى تلاميذهم ذوي العجز المتعلم ، تم تصميم التدريب النقال فيها بنمطين أحدهما استباقي والثاني استجابى وتكونت مجموعة البحث من 31 معلما من معلمي المرحلة المتوسطة في مجموعتين تجريبيتين، المجموعة الأولى بنمط التدريب الاستباقي من مدرسة السروات المتوسطة الأهلية والمجموعة التجريبية الثانية بنمط التدريب الاستجابى من مدرسة المناهل المتوسطة وتم تحديد 24 تلميذا من التلاميذ ذوى العجز المتعلم لكل من المدرستين (13 من السروات – 11 من المناهل) وتوصلت نتائج البحث إلى تفوق المجموعة التجريبية الأولى بنمط التدريب الاستباقي في اختبار الكفايات الرقمية ومقياس السعادة الرقمية ، كما توصلت نتائج البحث إلى انتقال أثر التدريب النقال من المعلمين إلى تلاميذهم في خفض التجول العقلي والعجز المتعلم لديهم.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.