Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
مدى وعي المعلمات الطفولة المبكرة بنظام حماية الطفل من الايذاء
Abstract
This research aimed to investigate female kindergarten teachers' awareness of the child protection system in Saudi Arabia. To achieve such objective, the author used the descriptive approach to give a detailed description of the variables of the study. The sample of the study included (633) female teachers. Results revealed that 94.9% of the teachers were aware of the protection system in Saudi Arabia and the laws of child abuse punishment. It was also found that most prevalent types of abuse were psychological abuse by 58.5%, followed by physical abuse by 22.9%, negligence by 10.3%, sexual abuse by 6.3%, and finally exploitation by 1.7%. These results were against the reports of Family Safety, which stated that negligence was the most common type of abuse among children. Results also indicated that 64.1% of the female teachers preferred to ask for help from a family member to report abuse and 10.1% preferred to call the police. Drawing on the findings, the pedagogical findings have been discussed.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تهدف هذا الدراسة إلى تقصي وعي معلمات رياض الأطفال بنظام حماية الطفل من الإيذاء في المملكة العربية السعودية. ولتحقيق هذا الهدف، استخدم الباحث المنهج الوصفي لكي يقدم وصفا عميقا لمتغيرات الدراسة. وقد اشتملت عينة الدراسة على (633) معلمة. كما أظهرت نتائج الدراسة بأن 94.9٪ من المعلمات كانوا على دراية بنظام حماية الطفل من الإيذاء في المملكة العربية السعودية وبقوانين عقوبة الإساءة للأطفال. كما أظهرت الدراسة أن أكثر أنواع الإيذاء انتشاراً كانت الإيذاء النفسي بنسبة (58.5٪)، يليه الإيذاء الجسدي بنسبة (22.9٪)، والإهمال بنسبة (10.3٪)، ثم الإيذاء الجنسي بنسبة (6.3٪)، وأخيراً الاستغلال بنسبة (1.7٪). وهذه النتائج مختلفة عما ورد في بلاغات الأمن الأسري، والتي ذكرت بأن الإهمال سجل أعلى حالات الإيذاء عند الاطفال. كما أشارت النتائج إلى أن 10.1% من المعلمات يفضلن طلب المساعدة من العائلة عند تعرض الأطفال للإيذاء بدلا من اللجوء إلى الشرطة. وبناء على هذه النتائج تمت مناقشة النتائج والتوصيات التربوية.
Recommended Citation
Bahatheg, R. O. (2022). Early childhood female teachers’ awareness of the Child Abuse Protection System. International Journal for Research in Education, 46(5), 384-415. https://doi.org/10.36771/ijre.46.5.22-pp384-415