•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استراتيجية التفكير التناظري في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طالبات الصف الرابع الأساسي في مبحث اللغة العربية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ ريم عبدالكريم عواد العموش

Abstract

The study aimed to identify the impact of the analogue thinking strategy on developing the listening comprehension skills of fourth-grade female students in the Arabic language subject. The researcher has identified a list of listening comprehension skills, consisting of four major skills, which divides into 24 branch skills and built the study tool of listening comprehension skills test. The study sample consisted of 69 female students of the primary fourth grade from two governmental schools subject of Directorate of Education in Zarqa governorate. The sample was comprised two groups, experimental which contains 35 female students who are taught according to the analogue thinking strategy, and the other is a control group which is composed of 34 female students who are taught by using the traditional way of learning. The results of the study showed statistically significant differences (α= 0.05) in the listening comprehension skills, which refers to the analogue thinking strategy and in favor of the experimental group obtaining an overall average of 60.59 while the controlled group obtained 50.47. In light of the results of the study, the researcher recommends including the teacher’s guide for the Arabic Language subject for the primary stage the listening comprehension skills and focusing on higher skills.

Keywords: Listening Comprehension Skills, Analogue Thinking Strategy, Arabic Language

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث إلى تعرّف أثر استراتيجية التفكير التناظري في تنمية مهارات الفهم الاستماعي لدى طالبات الصّف الرابع الأساسي في مبحث اللغة العربية. حددت الباحثة قائمة بمهارات الفهم الاستماعي مكونة من أربع مهارات رئيسية، يتفرع عنها ما يعادل(24) مهارة فرعية، وبناء أداة البحث المتمثلة في اختبار مهارات الفهم الاستماعي.وتكونت عينة البحث من (69) طالبة من الصف الرابع الأساسي من مدرستين حكوميتين تابعتين لمديرية التربية والتعليم لمحافظة الزرقاء. وزّعت العينة على مجموعتين أحدهما تجريبية مكونة من (35) طالبة درسن نصوص الاستماع وفقاً لاستراتيجية التفكير التناظري، والأخرى ضابطة مكونة من (34) طالبة درسن نصوص الاستماع بالاستراتيجية الاعتيادية. وأظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ((a = 0.05)) في مهارات الفهم الاستماعي تعزى لاستراتيجية التفكير التناظري ولصالح المجموعة التجريبية التي حصلت على متوسط كلي بلغ(60.59) في مقابل متوسط كلي بلغ(50.47)حصلت عليه المجموعة الضابطة. في ضوء نتائج البحث توصي الباحثة بتضمين دليل المعلم لمبحث اللغة العربية لصفوف المرحلة الأساسية مهارات الفهم الاستماعي المناسبة بالتركيز على المهارات العليا منها.

الكلمات المفتاحية: مهارات الفهم الاستماعي، استراتيجية التفكير التناظري، اللغة العربية

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.