•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية استخدام التعلم المعكوس في تنمية مهارات استخدام برنامج السبورة التفاعلية لدى طلاب جامعة السلطان قابوس

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ محمد عيد عمار - د./ محمد الطاهر عثمان

Abstract

This study aimed to investigate the effect of using flipped learning on developing students’ skills of using the interactive whiteboard program. The research methodology was based on a quasi- experimental research design. The sample consisted of 33 students in the control group and 34 in the experimental group, who were enrolled in an introductory educational technology course (TECH3007) at Sultan Qaboos University. The data collection instruments included an achievement test and an observation checklist. The results revealed that there are statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of the students in the experimental and control groups in the post testing of both the achievement test and the observation checklist in favor of the experimental group. In light of the results of the research, a set of recommendations were presented, such as paying more attention to adopting flipped learning among both students and faculty members, preparing the required infrastructure, and spreading awareness of its importance and effectiveness in higher education.

Keywords: Blended learning, Interactive board, Sultan Qaboos University students

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدف البحث استقصاء فاعلية التعلم المعكوس في تنمية مهارات استخدام برنامج السبورة التفاعلية لدى طلاب جامعة السلطان قابوس. اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي؛ ومن ثم اختيار مجموعتين ضابطة وتجريبية مع القياس القبلي والبعدي لمتغيري التحصيل المعرفي والأداء المهاري. وتكونت العينة الأساسية من 33 طالبًا للمجموعة الضابطة و34 للمجموعة التجريبية مسجلين في مقرر المدخل إلي تقنيات التعليم (TECH3007) في جامعة السلطان قابوس. كما اشتملت أدوات البحث على أداتين: اختبار لقياس التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة لقياس الأداء المهاري. وأوضحت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لكل من الاختبار التحصيلي وبطاقة ملاحظة الأداء لمهارات استخدام السبورة التفاعلية لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج البحث تم تقديم مجموعة من التوصيات، مثل: الاهتمام بنشر التعلم المعكوس بين كل من الطلاب وأعضاء هيئة التدريس، وتهيئة البنية التحتية اللازمة، ونشر الوعي نحو الاعتراف بالتعلم المعكوس في مؤسسات التعليم العالي.

الكلمات المفتاحية: التعلم المعكوس، السبورة التفاعلية، طلبة جامعة السلطان قابوس

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.