•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

وجهات نظر أعضاء الهيئة التدريسية نحو تحديات تجربة جامعة السلطان قابوس للتعلم عن بُعد باستخدام منصة موودل (Moodle) في ظل جائحة فيروس كورونا المستجد" كوفيد-19" ومقترحات تطويرها

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ محمد على أحمد شحات & أ.د. / محمد بن حمود العامري

Abstract

The study aimed at identifying faculty members' point of view on the challenges and suggested developments of the Sultan Qaboos University's distance learning experience in using the Moodle platform in the light of the emerging Coronavirus pandemic "COVID-19. The study has taken into consideration the faculty members’ variables (gender, teaching experience, and technological skills). The sample of the study consisted of 144 faculty members of SQU’s centers and colleges who participated voluntarily. A two-scale assessment instrument has been developed, including the challenges of distance learning and suggestions for the development of distance learning and instruction. A descriptive-analytical approach was used in the study. The results revealed moderate challenges that accompanied the e-learning experience from the point of view of the faculty members. It also found statistically significant differences between the views of the faculty members concerning the variables of technological skills, academic rank, and teaching experience. Faculty members also responded to many suggestions to positively activate the Moodle platform in teaching. The most important of which was the need for a clear alternative plan to deal with various crises in the future. The study submitted some recommendations, and future perspectives.

Keywords: Distance learning, Moodle, COVID-19, Challenges and suggestions, Sultan Qaboos University

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة وجهات نظر أعضاء الهيئة التدريسية نحو تحديات تجربة جامعة السلطان قابوس للتعلم عن بُعد باستخدام منصة موودل (Moodle) في ظل جائحة فيروس كورونا المستجد" كوفيد-19" في ضوء متغيرات (الرتبة الأكاديمية، والخبرة التدريسية، والمهارات التكنولوجية)، وكذلك معرفة مقترحات التطوير. وتكونت عينة الدراسة من (144) عضو هيئة تدريس بمختلف مراكز الجامعة وكلياتها شاركوا طوعياً. وقد طورت أداة لتقييم التجربة مكونة من محورين: تحديات التعليم والتعلم عن بُعد، ومقترحات تطوير التعليم والتعلم عن بُعد، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة. أسفرت النتائج عن وجود تحديات بدرجة متوسطة صاحبت التجربة من وجهة نظر أعضاء التدريس. كما وجدت فروق دالة إحصائيًّا بين آراء أعضاء هيئة التدريس تعزى لمتغيرات: المهارات التكنولوجية، والرتبة الأكاديمية، والخبرة التدريسية. كما أبدى أعضاء هيئة التدريس تجاوبهم مع عدد من المقترحات لتفعيل منصة موودل بشكل إيجابي في التدريس، وكان أهم هذه المقترحات ضرورة وجود خطة بديلة واضحة للتعامل مع الأزمات المختلفة في المستقبل، وقدمت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات المستقبلية.

الكلمات المفتاحية: التعلم عن بُعد، موودل، موفيد-19، تحديات ومقترحات، جامعة السلطان قابوس

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.