•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

طريقة استخدام النمذجة بالمعادلات البنائية في البحوث النفسية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ سعيد بن عبدالله مبارك الدوسري

Abstract

Structural equation modeling (SEM) is a collection of advanced statistical methods that has recently and limitedly become used in Arabic research. The purpose of this research is to illustrate how to use SEM in a study to explain the phenomenon of cyberbullying using the theory of planned behavior on a sample of 307 students at Hail university. The five steps in SEM are outlined: model specification, identification, estimation, testing, and modification. In addition, the recommended best practices, which are rarely found in studies, are explained: two-stage estimation, and alternative models.

Keywords: structural equation modeling, path analysis, confirmatory factor analysis, psychological research

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

تُعد النمذجة بالمعادلات البنائية مجموعة من الطرق الإحصائية المتقدمة، والتي بدأ انتشارها مؤخراً وبشكل محدود جداً في البحوث العربية. يهدف البحث لتوضيح طريقة استخدامها من خلال دراسة ميدانية لتفسير ظاهرة التنمر الالكتروني باستخدام نظرية السلوك المخطط على عينة مكونة من 307 من طلبة جامعة حائل. تم توضيح الخطوات الخمس لاختبار النمذجة بالمعادلات البنائية: تحديد النموذج، والتعيين، والتقدير، والاختبار، والتعديل. كما تم توضيح أفضل الممارسات الموصى بها، والتي نادراً وجودها في الدراسات، وهي: تقدير النموذج بخطوتين، وصياغة واختبار النماذج البديلة للحكم على جودة النموذج المفترض أثناء التعديل.

الكلمات المفتاحية: النمذجة بالمعادلات البنائية، تحليل المسار، التحليل العاملي التوكيدي، البحوث النفسية

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.