Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
الدور الوسيط للذكاء الروحي في تعزيز أثر الجدارات القيادية على جودة الحياة الوظيفية في الجامعات السعودية : دراســة تطبيقية من وجهة نظر القادة الأكاديميين
Abstract
The aim of the study was to identify the impact of leadership competencies on the quality of working Life in Saudi Universities. A related purpose was to examine how the impact of leadership competencies fluctuates based on spiritual intelligence. A suggested model for the impact of Leadership competencies on both quality of working life and spiritual intelligence was built in public Saudi universities in Riyadh. The study used the descriptive analytical method. The study sample consisted of a total pf 228 academic leaders in the official Saudi universities located within the borders of the Saudi capital Riyadh. The results of the study found that academic leaders in Saudi universities practice leadership competencies, spiritual intelligence, and quality of working life to a high degree. The results of the study also showed that leadership competencies and spiritual intelligence have a direct positive impact on the quality of working life in those universities, and there is also a direct positive impact of leadership competencies on spiritual intelligence in them. On the other hand, spiritual intelligence plays a positive mediating role between leadership competencies and quality of working life in official Saudi universities. The study recommended the necessity of enhancing interest in leadership competencies, spiritual intelligence and quality of working Life in Saudi universities.
Keywords: Leadership competencies, Spiritual intelligence, Quality of Working Life, Academic Leaders
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى التعرف على تأثير الجدارات القيادية على جودة الحياة الوظيفية في الجامعات السعودية. ودراسة كيف يتقلب تأثير الجدارات القيادية، استناداً إلى الذكاء الروحي. تم بناء نموذج مقترح لتأثير الجدارات القيادية على كل من جودة الحياة الوظيفية والذكاء الروحي في الجامعات السعودية الرسمية بمدينة الرياض. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت عينة الدراسة من القادة الأكاديميين في الجامعات السعودية الرسمية الواقعة ضمن حدود العاصمة السعودية الرياض، والبالغ عددهم (228). وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن القادة الأكاديميين في الجامعات السعودية، يمارسون الجدارات القيادية والذكاء الروحي وجودة الحياة الوظيفية بدرجة مرتفعة. كما وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن الجدارات القيادية والذكاء الروحي لهما تأثير إيجابي مباشر على جودة الحياة الوظيفية في تلك الجامعات، كما ويوجد تأثير إيجابي مباشر للجدارات القيادية على الذكاء الروحي فيها، ومن ناحية أخرى، فإن الذكاء الروحي يلعب دوراً وسيطاً إيجابياً بين الجدارات القيادية وجودة الحياة الوظيفية في الجامعات السعودية الرسمية. وأوصت الدراسة بضرورة تعزيز الاهتمام بمدخلي الجدارات القيادية وجودة الحياة الوظيفية في الجامعات السعودية.
الكلمات المفتاحية: الجدارات القيادية، الذكاء الروحي، جودة الحياة الوظيفية، القادة الأكاديميين
Recommended Citation
Alregeb, Tawfeeq Zayed PhD
(2022)
"The Mediating Role of Spiritual Intelligence in Enhancing the Effect of Leadership Competencies on Quality of working Life in Saudi Universities: An Empirical Study from Academic Leaders’ Viewpoints,"
International Journal for Research in Education: Vol. 46:
Iss.
3, Article 11.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol46/iss3/11