•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تقييم أطفال الروضة عبر نظام نور وسبل تطويره كما تراه معلمات رياض الأطفال الحكومية بمدينة الرياض

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ نجلاء بنت عيسى البيز - د./ غادة بنت صالح السدراني

Abstract

This study aimed to explore the opinions of kindergarten teachers in public kindergartens in the city of Riyadh in relation to their experience in assessing kindergarteners through the Noor system, approved by the Ministry of Education, and the obstacles of assessment and improvement suggestions. Also, a related purpose was to identify statistically significant differences among teachers about the reality of applying the assessment due to the educational qualification, number of years of experience, and the number of training courses through the Noor system. The study adopted the descriptive approach using a survey developed by the researchers. A total of 326 teachers responded to the survey. The results showed that the criteria of assessment through Noor system are inclusive and they cover all the learning units, but the teachers were not trained on it either pre- or in-service. There are no statistically significant differences due to the variables of the study on the administration of the assessment. There are number of obstacles such as the large number of skills to be assessed in children and the number of children is greater than the teacher's assessment ability. A set of suggestions were presented approved by the teachers to improve the assessment, and accordingly recommendations were developed.

Keywords: Children’s Assessment, Kindergarten Female Teacher, Kindergarten children, Noor System, Public Kindergartens

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

يُعَدّ هذا البحث من الدراسات الوصفية التي تستهدف دراسة الواقع، حيث استهدفت هذه الدراسة استطلاع آراء معلمات رياض الأطفال في الروضات الحكومية في مدينة الرياض حول خبرتهن في تقييم أطفال الروضة من خلال نظام نور المعتمَد من قِبل وزارة التعليم في المملكة العربية السعودية. تم التركيز على استطلاع آرائهن حول: واقع ومعوقات التقييم والمقترحات لتحسينه أيضًا وكذلك التعرف على الفروق الدالة إحصائيًّا بين المعلمات حول واقع تطبيق التقييم على حسب متغير المؤهل التعليمي، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية من خلال نظام نور. وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وتم استخدام أداة الاستبانة الإلكترونية بعد التأكد من صدقها وثباتها، وطُبِّقت الأداة على عينة من معلمات رياض الأطفال يعملن في الروضات الحكومية في مدينة الرياض وعددهن (٣٢٦) معلمة. وكانت أبرز نتائج هذه الدراسة: أن بنود التقييم من خلال نظام نور تعد شاملة للوَحْدَات التعليمية، ولكن لم يتم تدريب المعلمات عليها سواء أثناء الخدمة أو قبلها. وأظهرت أيضًا عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا وفقًا لمتغيرات الدراسة حول تطبيق التقييم. وقد وثقت النتيجة عددًا من المعوقات التي تحدّ من فعالية تقييم الأطفال مثل: كثرة المهارات المطلوب تقييمها لدى الأطفال، عدد الأطفال أكبر من قدرة المعلمة على التقييم. كما تم عرض مجموعة من المقترحات التحسينية، وبناءً عليها تم وضع التوصيات.

الكلمات المفتاحية: تقييم الأطفال، معلمة رياض الأطفال، أطفال الروضة، نظام نور، رياض الأطفال العامة

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.