•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أهمية استخدام التقنية المساعدة مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في مدارس التعليم الشامل

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. نبيل شرف المالكي - أ. بدور محمد الحارثي

Abstract

The study aimed to identify importance of using assistive technology with students with intellectual disabilities in inclusive education schools from the perspective of teachers and to reveal statistically significant differences in means of their responses about importance of using assistive technology in inclusive schools according to the following variables (number of students in classroom, degree of disability, years of experience, and attending training on using technology). The researchers used the descriptive method. The sample consisted of 134 female teachers in inclusive education schools in Riyadh and 106 teachers completed the questionnaire. Results showed that teachers agreed on the importance of using assistive technology with students with intellectual disabilities. Also, there were no statistically significant differences in participants’ perceptions about importance of using assistive technology in inclusive schools attributed to study variables.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية استخدام التقنية المساعدة مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في مدارس التعليم الشامل من وجهة نظر المعلمات، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجاباتهن على أهمية استخدام التقنية المساعدة مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في مدارس التعليم الشامل وفق المتغيرات التالية: (عدد التلميذات في الصف، وشدة الإعاقة، وعدد سنوات الخبرة، وتلقي التدريب على استخدام التقنية)؛ وتم استخدام المنهج الوصفي، وشملت الدراسة جميع المعلمات في مدارس التعليم الشامل بمدينة الرياض وعددهن 134 معلمة، واستجاب منهن 106 معلمات على أداة الدراسة (الاستبانة). وتوصلت النتائج إلى أن المعلمات في مدارس التعليم الشامل بمدينة الرياض يوافقون على أهمية استخدام التقنية المساعدة مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في آراء أفراد عينة الدراسة حول أهمية استخدام التقنية المساعدة مع التلميذات ذوات الإعاقة الفكرية في مدارس التعليم الشامل تُعزى لمتغيرات الدراسة.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.