Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
أثر استخدام استراتيجية توماس وروبنسون PQ4R في اكتساب المفاهيم الفيزيائية ومستوى الكفاءة الذاتية لدى طلبة الصف الحادي عشر
Abstract
The present study aimed at exploring the effect of Thomas and Robinson strategy (PQ4R) on the acquisition of physical concepts and self-efficacy level of 11th grade students. The sample of the study consisted of 40 students in grade 11, in Irbid, who were randomly distributed into two groups. The control group consisted of 20 students and studied physics textbook using the conventional strategy; whereas, the experimental group consisted of 20 students and studied physics textbook using the Thomas and Robinson strategy (PQ4R). The researchers developed a test of physical concepts acquisition along with a self-efficacy scale for learning physics. The study reported statistically significant differences attributed to the instructional strategy on the acquisition of physical concepts and self-efficacy level in favor of the experimental group.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام استراتيجية توماس وروبنسونPQ4R في اكتساب المفاهيم الفيزيائية ومستوى الكفاءة الذاتية لدى طلبة الصف الحادي عشر، وتكونت عينة الدراسة من 40 طالبًا من طلاب الصف الحادي عشر تم توزيعهم عشوائيًا إلى مجموعتين، أحدهما تجريبية 20 طالبًا درست باستخدام استراتيجية توماس وروبنسون PQ4R والأخرى ضابطة 20 طالبًا درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد اختبار اكتساب المفاهيم الفيزيائية، وتطوير مقياس الكفاءة الذاتية في تعلم الفيزياء، وقد تم التحقق من صدقهما وثباتهما. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لطريقة التدريس في اكتساب المفاهيم الفيزيائية وفي مستوى الكفاءة الذاتية، وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بتضمين استراتيجية توماس وروبنسون PQ4R في تعليم العلوم وتعلمها.
Recommended Citation
Al-Omari, Dr. Wesal Hani and Obaidi, Asaad Abdel karim
(2020)
"The Effect of Using Thomas and Robinson’s PQ4R Strategy on the Acquisition of Physical Concepts and Level of Self-Efficacy among 11thGrade Students,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss2/4
البحث بعد التعديل.doc (583 kB)
تعديلات البحث.doc (143 kB)
تقرير التعديلات 2.docx (15 kB)
البحث بعد التعديل 2.doc (559 kB)