•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية برنامج إرشادي عقلاني انفعالي سلوكي في تحسين مهارات إدارة الغضب لدى المراهقات

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

،مريم صالح محمد الكحالي - د. مصلح مسلم مصطفى المجالي - د. ناصر سيد جمعة عبدالرشيد

Abstract

The current study aimed at exploring the effectiveness of a rational emotive behavioral group-counseling program on improving the anger management skills of female adolescents in the second cycle of basic education in Dhofar Governorate, Oman. The sample of the experimental study consisted of 30 female students who received the lowest scores on the anger management skills questionnaire prepared by Alkhwaldaeh and Jaradat (2014). Participants were randomly divided into two equivalent groups (experimental group and control). The counseling program was administered on the experimental group in 12 sessions in the first semester of the academic year 2018/2019. The results of study revealed significant increases in anger management skills by the experimental group compared to the control group, which confirms the effectiveness of the counseling program on improving the anger management skills of the experimental group. The results also showed the existence of non-significant differences in anger management skills in pre-test and post-test, which confirms the continuity of the effectiveness of the extension program.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي جمعي عقلاني انفعالي سلوكي في تحسين مهارات إدارة الغضب لدى المراهقات في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة ظفار. تكونت عينة الدراسة التجريبية من 30 طالبة وهن الحاصلات على أدني الدرجات على مقياس مهارات إدارة الغضب من إعداد الخوالدة وجرادات (2014)، تم اختيارهن من عينة عشوائية بلغت 240 طالبة طبق عليهن مقياس الدراسة، تم تقسيم العينة التجريبية عشوائياً إلى مجموعتين متكافئتين (تجريبية وضابطة)، وتم تطبيق البرنامج الإرشادي على المجموعة التجريبية بواقع 12جلسة إرشادية، تراوحت مدة الجلسة بين 45 – 60 دقيقة في الفصل الدراسي الأول من العام الأكاديمي 2018 / 2019. أظهرت نتائج الدراسة تحسناً ملحوظا وارتفاعاً دالاً في مهارات إدارة الغضب في التطبيق البعدي لدى المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة؛ مما يؤكد على فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين مهارات إدارة الغضب لدى المجموعة التجريبية. كما بينت النتائج وجود فروق غير دالة في مهارات إدارة الغضب في التطبيقين البعدي والتتبعي وهذا ما يؤكد استمرارية فعالية البرنامج الإرشادي.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.