Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
التكيف الأكاديمي وعلاقته بالأداء التحصيلي لدى طلبة جامعة الشارقة: دراسة مقارنه بين الطلبة الواقعين تحت الملاحظة الاكاديمية والطلبة المتفوقين
Abstract
This study aimed to identify the level of academic adaptation of University of Sharjah students and the variation in the level of academic adaptation in relation to the level of academic performance, specifically comparing outstanding students and those under probation. The sample of study comprised 49 male and female students under probation and 152 outstanding students who spent at least one academic year, or 30 credit hours, at the University. They responded to the Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ), which they received through the University IT Centre. The results indicated that the students are well adapted personally and emotionally and had a high degree of attachment. However, students reported that they were facing difficulties of coping with academic demands and adapting to university life. The results indicated a statistically significant difference (α=0.05) between the two study groups on the personal-emotional adjustment and academic adjustment subscales, in favour of outstanding students. In addition, outstanding students scored higher on the full scale and on some items in the four subscales. However, no differences were observed between the two groups on the social adjustment and attachment subscales.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مستوى التكيف الأكاديمي لطلاب جامعة الشارقة واختلاف ذلك باختلاف المستوى الدراسي للطالب (الطلبة المتفوقين مقابل الطلبة الواقعين تحت الملاحظة الأكاديمية). وقد تألفت عينة الدراسة من (49) طالبا وطالبه من الواقعين تحت الملاحظة الأكاديمية، و (152) طالبا وطالبة من المتفوقين والذين اجابوا على مقياس التكيف الأكاديمي. واشارت النتائج الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى α= 0.05 على بعدي التكيف الشخصي - الانفعالي، والتكيف الأكاديمي بين الطلبة المتفوقين والطلبة الواقعين تحت الملاحظة الاكاديمية لصالح الطلبة المتفوقين، ولم تظهر النتائج وجود فروق بين الطلبة المتفوقين والطلبة الواقعين تحت الملاحظة الاكاديمية على بعد التعلق والتكيف الاجتماعي. وبالنسبة للبعد الكلي (المقياس الكلي)، اي الدرجة الكلية على الأبعاد مجتمعة فقد اشارت النتائج الى وجود فروق بين الطلبة المتفوقين والطلبة الواقعين تحت الملاحظة الأكاديمية وهذه الفروق لصالح الطلبة المتفوقين. كذلك أشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق ظاهرية في متوسطات الأداء على بعض الفقرات المكونة لأبعاد المقياس الأربعة (الشخصي – الانفعالي، التعلق، التكيف الأكاديمي، التكيف الاجتماعي) وقد كانت هذه الفروق في معظمها لصالح الطلبة المتفوقين.
Recommended Citation
Al Akashee, Prof. Bushra A. and El-mneizel, Prof. Abdalla Falah
(2020)
"Academic Adaptation and Achievement: A Comparative Study of Outstanding Students and Students under Academic Probation at the University of Sharjah,"
International Journal for Research in Education: Vol. 44:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol44/iss2/1