•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

الاضطرابات النطقية والصوتية عند الأطفال ذوي الاضطرابات التواصلية في المملكة الأردنية الهاشمية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

ايناس محمد عليمات

Abstract

This study aimed at identifying the phonological and articulation disorders among typically developing children and children with communication disorder in Jordan in terms of the nature of the disorder in spoken Arabic phonetic according to their age-groups. The study sample consisted of 200 children (100 typically developing children and 100 children with communication disorder) who were chosen randomly from six governorates in Jordan. Data were collected using Phonological Test, Spontaneous Speech Sample, and Picture's Expressive Sample. Using descriptive data analysis, results have showed that there are qualitative and quantitative differences in the nature of the phonological and articulation disorders in both groups where the phonological and articulation disorders were more frequent among children with communication disorders than their typically developing peers. The highest frequency of verbal problems of children with communication disorders was the "substitution", while the lowest one was the "lack of homogeneity in speech". Furthermore, children with communication disorders showed the highest mean of phonetic disorders in the sounds (r, th, s, t, th) ranging from (0.49- 0.57) while the range of phonetic disorders in the sounds (j, sh, q, s, z) was (0. 65-0.79) and sounds that phonetic disorders did not appear very clearly in it were (d, n, a, k, y, f, h, l, t). The phonological disorders that appeared among typically developing children, however, are in line the typical phonological development rate of the Arabic sounds in general. In addition, results showed that the rate of the phonological disorders among children with communication disorders took a downward trend where it decreases with age.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الاضطرابات النطقية والصوتية لدى الأطفال ذوي الاضطرابات التواصلية في الأردن، ومقارنة فئتي الدراسة مع بعضهما من حيث طبيعة المشكلة في الأصوات العربية المنطوقة، وهل تختلف هذه المشكلات باختلاف العمر عند فئتي الدراسة. وتكونت عينة الدراسة من (200) طفل، (100) طفل من الاطفال الذين ليس لديهم اضطرابات تواصلية و(100) طفل من الأطفال الذين لديهم اضطرابات تواصلية)، تم اختيارهم بصورة عشوائية من ست محافظات في المملكة الأردنية الهاشمية. ولتحقيق أغراض الدراسة، تم جمع العينة الكلامية لأفراد الدراسة من خلال اختبار النطق للعمايرة وعينة الكلام العفوي وعينة التعبير عن الصور و بعد استخدام التحليل الإحصائي الوصفي، توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق كمية ونوعية في المشكلات النطقية والصوتية عند فئتي الدراسة، حيث ظهر أن متوسط تكرار الاضطرابات النطقية و الصوتية لدى الأطفال الذين لديهم اضطرابات تواصلية يفوق متوسط تكرار المشكلات لدى فئة الأطفال الذين ليس لديهم اضطرابات تواصلية. وأوضحت الدراسة أن أعلى متوسط تكرار في مجال المشكلات اللفظية كان لعملية "الإبدال" لدى فئة الأطفال الذين لديهم اضطرابات تواصلية، بينما كان أقل متوسط تكرار من بين العمليات اللفظية لعملية "التجانس". وبالنظر إلى الأخطاء الصوتية لدى فئة الأطفال الذين لديهم اضطرابات تواصلية نجد أن أعلى متوسط للأخطاء الصوتية كان في الأصوات ( ر، ط، ظ، ص، ض، ذ، ث) حيث تراوح مابين (49،0 -57،0) أما متوسط الأخطاء التي تليها فهي للأصوات (ج، ش، ق، س، ز، غ) وتراوح مابين (65،0-79،0) والأصوات التي لم يظهر فيها بشكل كبير وواضح فهي (ت، ح، ل، هـ، خ، و، ف، ي، ك، أ، ع، م، ن، د). بينما كانت الأخطاء التي وقع بها الأطفال الذين ليس لديهم اضطرابات تواصلية تتناسب مع النمو اللغوي الطبيعي العام للأصوات العربية، وأظهرت النتائج أن متوسط تكرار العمليات اللفظية ضمن فئة الأطفال الذين لديهم اضطرابات تواصلية قد أخذت منحى تنازلي حيث تقل المشكلات كلما تقدم العمر.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.