Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
درجة ممارسة المعلم لأدواره في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفي كما يراها المشرفونَ التربويونَ
Abstract
This study identified the practice degree of the teacher’s role in the Jordanian Education system in the Era of knowledge openness through answering the following question: What is the practice degree of teacher’s exercising his/her roles in the Jordanian education system in the era of knowledge openness as seen by the educational supervisors? This study adopted the descriptive analytical approach. The population consisted of (800) educational supervisors whereas the sample of the study consisted of (120) supervisors randomly selected. The results of the study showed that the degree of teacher’s role exercising the academic role in the Jordanian education system in the era of cognitive openness according to the perspective of the educational supervisors was average. Moreover, the practice degree of teacher’s academic role in the Jordanian education system in the era of knowledge openness as seen by supervisors was average but it ranked first among all the roles. Then, the teacher's role in scientific researchranked the second. The teacher’s social role ranked the third. The study also put forward a set of recommendations including the need to train teachers to exercise their roles within the teachers' courses programs. It is necessary to support and encourage studies pertaining to the roles of teacher.
Key words: teacher’s role, knowledge openness, educational supervisors
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة الى معرفة درجة ممارسة المعلم لأدواره في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفيمن خلال الإجابة عن السؤال الآتي:ما درجة ممارسة المعلم لأدواره في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفي كما يراها المشرفين التربويين؟ وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتكون مجتمع الدراسة من المشرفين التربويين حيث بلغ عدهم (800) اما عينة الدراسة فقد تم اختيارها بالطريقة الطبقية العشوائية وبلغ عددها (120). ولقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة المعلم لأدواره في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفي كما يراها المشرفين التربويين كانت بدرجة متوسطة ، و أن درجة ممارسة المعلم لدورة الأكاديمي في نظام التعليم الأردني في عصر الانفتاح المعرفي كما يراها المشرفين التربويين كانت بدرجة ممارسة متوسطة واحتل المرتبة الأولىمن بين الأدوار. ويليه دور المعلم في البحث العلمي وجاء بالمرتبة الثانية ويليه في المرتبة الثالثة دوره الاجتماعي ، كما أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات منهاضرورة تدريب المعلمين على ممارسة أدوارهم ضمن برامج دورات المعلمين و دعم وتشجيع الدراسات التي تتعلق بأدوار المعلم
الكلمات المفتاحية : دور المعلم ، الانفتاح المعرفي، المشرفون التربويون .
Recommended Citation
Rababa'a, Omar Abdul Rahim
(2018)
"The Degree of the Teacher’s Role Practice in the Jordanian Education System in the Era of Knowledge Openness as seen by Educational Supervisors,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
3, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss3/1
رسالة الى رئيس التحرير
الجدول المطلوب ( التعديلات).docx (139 kB)
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons