Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فعالية منهج التوجيه المباشر في تحسين كفاءة القراءة
Abstract
Children with learning disability face many challenges in reading comprehension and proficiency which affects their learning progress across all academic areas. The purpose of this study was to examine the effectiveness of “Direct Instruction” (DI) approach in improving reading for children with learning disability in the UAE. A total of 60 students aged seven through eight, participated in the study. All participants were classified as having mild, moderate to severe reading difficulties. An experimental design where participants randomly assigned to control (N=30) and experimental (N=30) groups was used in order to compare the effectiveness of utilizing the direct instruction. The experimental group students received training on basic morphological and phonological skills using the direct instruction approach, whereas the control group students received traditional instruction. A reading performance test was administered as pre-test and post-test to measure reading proficiency among participants. Results from the statistical analysis indicated a significant difference between the two groups in favor of the experimental group who received the direct instruction.
Keywords: Reading Disabilities, Direct Instruction, Resource Room, and Reading Remediation
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
يواجه الأطفال الذين يعانون من صعوبات في التعلم العديد من التحديات في فهم واتقان القراءة مما يؤثر على تقدم التعلم في جميع المجالات الأكاديمية. هدفت هذه الدراسة الي التعرف على فعالية نهج "التوجيه المباشر" في تحسين القراءة للأطفال ذوي الإعاقة التعليمية في دولة الإمارات العربية المتحدة. وشارك في الدراسة 60 طالبا تتراوح أعمارهم بين 7 و8 سنوات. تم تصنيف جميع المشاركين على أنهم يعانون من صعوبات قراءة خفيفة، متوسطة إلى شديدة. تم استخدام تصميم تجريبي تم فيه تعيين المشاركين عشوائيا لمجموعة ضابطة (N = 30)، وتم استخدام المجموعات التجريبية (N = 30) لمقارنة فعالية استخدام التعليم المباشر. وتلقى طلاب المجموعة التجريبية تدريبا على المهارات الأساسية الصرفية والصوتية باستخدام منهج التعليم المباشر، في حين تلقى طلاب المجموعة الضابطة تعليما تقليديا. تم إجراء اختبار أداء القراءة كاختبار مسبق واختبار لاحق لقياس كفاءة القراءة بين المشاركين. بينت نتائج التحليل الإحصائي وجود فرق معنوي بين المجموعتين لصالح المجموعة التجريبية التي تلقت التعليم المباشر.
الكلمات الدالة: إعاقات القراءة، التعليم المباشر، غرفة الموارد، معالجة القراءة
Recommended Citation
Almheiri, Ousha Ahmed; Alhousini, Najwa; Alsartawi, Abdelaziz; and Alalili, Sara
(2018)
"Effectiveness of Direct Instruction (DI) approach on remediating children with learning disability in the area of reading in the United Arab Emirates,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss1/8