Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية برنامج قائم على معايير نحو النص في تنمية مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى طلاب الصف الأول الثانوي
Abstract
The current study aims at the preparation of the program of language training in the light of the access to the syntax of the text, its tracking and impact in improving the skills of the creative written composition of the secondary school students. The study was based on its procedures to a set of tools - all of which are the preparation of the researcher - starting: a list of the skills of the creative written composition of the targeted creative development necessary for students at the secondary stage, a training program was designed in the form of educational meetings by improving the performance of the students in those specific skills in advance, to test the creative written composition to determine the extent of the effectiveness of the proposed program in achieving what has been designed. The study was applied on a sample of students in grade one Delingat Secondary school for Boys Benin, Beheira Governorate, the number (62) students, have been divided into two groups: an experimental group (32) students, a controlling group (30) students. The final results of the study assured the effectiveness of the proposed program and strategy; where there were Differentiating Statistical Data between the approximate and degrees of the sample members; where those differences were proved in the direction of the experimental Group for the benefit of dimensional measurement; compared with the performance of their fellow members of the controlling group.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تهدف الدراسة الحالية إعداد برنامج في ضوء معايير نحو النص، وتتبع آثره في تحسين مهارات التعبير الكتابي الإبداعي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. استندت الدراسة في إجراءاتها إلى مجموعة من الأدوات – جميعها من إعداد الباحث - تصدرتها: قائمة بمهارات التعبير الكتابي الإبداعي المستهدف تنميتها واللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي، قائمة بمجالات التعبير الكتابي الإبداعي اللازمة لذات العينة، برنامج صُمم في صورة جلسات تعليمية غايته تحسين أداء الطلاب في مهارات التعبير الكتابي الإبداعي المحددة سلفاً، دليل المعلم لتنفيذ البرنامج المقترح، اختبار التعبير الكتابي الإبداعي للوقوف على مدى فاعلية البرنامج المقترح في تحقيق ما صُمم من أجله. طبقت الدراسة على عينة من طلاب الصف الأول الثانوي بمدسة الدلنجات الثانوية بنين بمحافظة البحيرة بلغ عددها (62) طالباً، تم توزيعهم على مجموعتين: تجريبية قوامها (32) طالباً، وضابطة قوامها (30) طالباً. وكشفت النتائج النهائية للدراسة عن فاعلية البرنامج المقترح وإستراتيجية تدريسه؛ حيث تبين بالمعالجات الإحصائية للبيانات وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات أفراد العينة؛ حيث ثبتت تلك الفروق في اتجاه المجموعة التجريبية ولصالح القياس البعدي؛ وذلك مقارنة بأداء أقرانهم أفراد المجموعة الضابطة.
Recommended Citation
Mahmoud Mahmoud Al-Ahwal, Ahmed Said
(2018)
"The effectiveness of a program based on the access to the syntax of the text in the development of the skills of the creative written composition of the secondary school students,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
1, Article 7.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss1/7