•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فعالية استخدام التدريس التشخيصي العلاجي لعلاج الصعوبات في التحصيل بمقرر الفقه وتنمية الاتجاه لدى طلاب الصف الثالث المتوسط

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

محمد عوض محمد السحاري

Abstract

The current study aims to use a strategy based upon the diagnostic and the curative teaching of the jurisprudence to develop the attainment and direction of the third grade preparatory students towards the proposed teaching strategy. The sample of this study consisted of 98 students divided into two groups: 49 students in the experimental group and 49 students in the control group using the experimental curriculum and two methods; the summative assessment and the direction scale. The study showed that there are static inequalities between the average grades of the two groups on the cognitive levels: remembrance، understanding، applying، analyzing، synthesis and evaluation in favor of the experimental group and concluded that there are inequalities between the adequacy level and the experimental average level of the student's grades on the direction scale in favor of the experimental average .that means the high level of the experimental group direction toward the diagnostic and curative teaching strategy .

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدفت الدراسة الحالية استخدام إستراتيجية قائمة على التدريس التشخيصي العلاجي لمادة الفقه لدى طلاب الصف الثالث المتوسط، وتعرف فاعليتها في التحصيل وتنمية اتجاه طلاب الصف الثالث المتوسط نحو الإستراتيجية. وتكونت عينة الدراسة من (98) طالباً تم توزيعهم على مجموعتين، المجموعة التجريبية وبلغ عدد طلابها (49) طالباً، والمجموعة الضابطة وبلغ عدد طلابها (49) طالباً. ولغرض الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي. وتم استخدام أداتين هما: اختبار تحصيلي، ومقياس للاتجاه. وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية، والضابطة عند المستويات المعرفية: التذكر، والفهم، والتطبيق، والتحليل، والتركيب، والتقويم، لصالح المجموعة التجريبية. كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق بين حد الكفاية والمتوسط التجريبي لدرجات الطلاب على مقياس الاتجاه، لصالح المتوسط التجريبي، هذا يشير إلى ارتفاع مستوى اتجاه طلاب المجموعة التجريبية نحو إستراتيجية التدريس التشخيصي العلاجي.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.