Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
استراتيجيات إدارة الغضب لدى الطلبة الموهوبي
Abstract
The primary goal of this study was to point out the ‘Anger Management Strategies’ used by gifted students. The sample of the study consisted of 407 secondary school students selected randomly from Jordan and Kuwait by using stratified sampling technique. The number of Jordanian students who participated in this study was 210, 106 male and 104 female enrolled in King Abdullah II Schools for Distinction in both Amman and Irbid Governorates. The number of Kuwaiti students who took part in this study was 197, 105 male and 92 female selected from Mubarak Al-Kabeer educational zone. To achieve the purpose of the study, the researchers used the translated version of (Anne et al., 2007) scale for ‘Anger Management Strategies’. This scale was translated into Arabic by Alkhawaldah & Jaradat (2014). The researchers made the necessary statistical treatment for the entire scale sections including, arithmetic mean, standard deviations, analysis of variance, etc. The findings of the study showed that the majority of gifted students in both Jordan and Kuwait used the ‘Avoidance Strategy’ while dealing with anger management. This strategy was ranked the first and students’ responses got the highest arithmetic average on this item, whereas ‘Mediation Strategy’ was ranked the last by students. Also, the results revealed that there were statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) due to variable of student’s gender in favor of males while the results showed no statistical differences at the level of (α ≤ 0.05) attributed to variables such as citizenship and the interaction between gender and nationality.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت هذه الدراسة التعرف على إستراتيجيات إدارة الغضب لدى الطلبة الموهوبين، وقد تم اختيار عينه عشوائية طبقية من الطلبة الموهوبين في الأردن والكويت بلغ عددها ( 407 ) طالباً وطالبة، من طلبة المرحلة الثانوية، وفيما يخص العينة الأردنية، فقد تم اختيارهم من مدارس الملك عبدالله الثاني للتميز العلمي في كل من محافظتي الزرقاء واربد، حيث بلغ عددهم (210) طالباً وطالبة وبواقع (106) طالباً و(104) طالبة، أما العينة الكويتية، فقد تم اختيارهم من مدارس منطقة مبارك الكبير التعليمية في الكويت، حيث بلغ عددهم (197) طالباً وطالبة وبواقع (105) طالباً و(92) طالبة، وقد طبق عليهم مقياس آني وزملائه (Anne et al., 2007) لاستراتيجيات إدارة الغضب، والذي ترجمه للعربية كل من الخوالدة وجرادات (2014)، وللمعالجة الإحصائية، تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وكذلك تحليل التباين المتعدد على المجالات، وتحليل التباين الثنائي للأداة ككل. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن الطلبة الموهوبين في كل من الأردن والكويت يستخدمون المجال المتعلق بالتجنب في إدارة الغضب، حيث جاء في المرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي ، بينما جاء مجال التمعن في المرتبة الأخيرة، وأشارت النتائج أيضاً، إلى أن هناك فروقــًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) في إستراتيجيات إدارة الغضب تعزى لأثر النوع الاجتماعي، حيث وجاءت الفروق لصالح الذكور، وأشارت النتائج ايضاً إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05)، في إستراتيجيات إدارة الغضب لدى الموهوبين، تعزى لأثر الجنسية، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) في تعزى لأثر التفاعل بين النوع الاجتماعي والجنسية .
Recommended Citation
Alhammouri, Khalid Abdullah and Abdulaziz Alenzi, Sara
(2018)
"Anger Management Strategies’ Used by Gifted Students.,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
1, Article 4.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss1/4
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons