Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
فاعلية مقرر إلكتروني لمهارات الاتصال وفق معايير جودة التعليم الإلكتروني في التحصيل الدراسي والاتجاه نحو المقرر لدى طلاب كلية الشريعة جامعة القصيم- المملكة العربية السعودية
Abstract
The current study aimed to build communication skills course electronically Using the E-learning management system Blackboard in accordance to e-learning quality standards by the foundation (Quality Matters), and to identify the impact on academic achievement and the trend toward electronic course.
The researcher has translated the standards of quality matters for online courses to undergraduate and building electronic course according to the indicators included and approved by Qassim University, the researcher built an academic achievement test and a measurement test for the trend toward the course, and secured and verified their validity. The researcher selected 77 students from the Faculty of Shari’ah as the sample of the study. Then the students were distributed into a treatment group of (37) students was taught via the e-learning course and a control group of (40) students was taught a regular method.
The findings of the study indicated that the academic achievement increased via the e-learning method, and students had positive attitudes toward the e-learning course, the study recommended that all course at the Faculty of Shari’ah should be taught as e-learning courses due to their positive impact on students’ achievement and attitudes toward the courses.
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
استهدفت الدراسة الحالية بناء مقرر مهارات الاتصال إلكترونيـًا على نظام إدارة التعلم الإلكتروني البلاك بورد وفق معايير جودة التعلم الإلكتروني لمؤسسة (كوالتي ماترز)، والتعرف على أثره في التحصيل الدراسي والاتجاه نحو المقرر الإلكتروني.
وقد قام الباحث بترجمة معايير كوالتي ماترز للمقررات الإلكترونية بالمرحلة الجامعية، وبناء المقرر الإلكتروني وفق المؤشرات المتضمنة بها والمعتمدة من جامعة القصيم، وبناء اختبار تحصيلي ومقياس في الاتجاه نحو المقرر والتأكد من صلاحيتهما للتطبيق، وقام الباحث باختيار عينة من طلاب كلية الشريعة بلغت (77) طالبــًا مقسمين على شعبتين تم التطبيق على إحداهما تجريبية عددها (37) طالبًا درست المقرر الإلكتروني والأخرى ضابطة عددها (40) طالبــًا درست المقرر بالطريقة الاعتيادية.
وتوصلت الدراسة إلى فاعلية مقرر مهارات الاتصال الإلكتروني في تنمية التحصيل والاتجاه الإيجابي نحو المقرر، وأوصت بضرورة تصميم جميع مقررات كلية الشريعة إلكترونيــًا لما للمقررات من أثر إيجابي على التحصيل والاتجاه نحو المقررات.
Recommended Citation
Mohammad Daoud, Soliman Hammoda
(2018)
"Effectiveness of an electronic curriculum for communication skills in accordance with the standards of quality of e - learning in the academic achievement and attitude towards the course of students of the Faculty of Sharia University Qassim,"
International Journal for Research in Education: Vol. 42:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/ijre/vol42/iss1/1
Included in
Art Education Commons, Bilingual, Multilingual, and Multicultural Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Disability and Equity in Education Commons, Educational Administration and Supervision Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Methods Commons, Gifted Education Commons