•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

مستوى استعداد المعلمين لتطبيق نظام الدعم متعدد المستويات في مدارس التعليم الشامل

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

أ./ دعاء محمود الشدادي & أ.د./ عبدالكريم حسين الحسين

Abstract

The aim of the study was to identify the extent of teachers’ readiness to implement the multi-tiered system of support in inclusive schools in Riyadh, and its relationship to gender, majors, years of teaching experience, and training workshops, and to identify whether the study variables can predict teachers’ readiness to implement multi-tiered system of support. A descriptive approach was used, and the researchers developed a survey which was distributed to a sample consisting of 167 male and female teachers. The results of the study indicated that most of the teachers were highly prepared to implement the multi-tiered system of support and that there were no statistically significant differences attributed to the study variables of gender, majors, and years of teaching experience. However, there were statistically significant differences among participants who had attended more than three training workshops. The results indicated the possibility of predicting the level of teachers’ readiness to implement the multi-tiered system of support in inclusive schools through the number of training programs they had taken, whereas it found that the variables of gender, majors, and years of teaching experience did not predict or explain the variation in the level of teachers' readiness.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى استعداد المعلمين لتطبيق نظام الدعم متعدد المستويات في مدارس التعليم الشامل بمدينة الرياض، وعلاقته بمتغيرات الجنس، والتخصص، وسنوات الخبرة، والدورات التدريبية عن نظام الدعم متعدد المستويات، والتعرف على القدرة التنبؤية لمتغيرات الدراسة باستعداد المعلمين للتطبيق. ولتحقيق ذلك؛ تم استخدام المنهج الوصفي، إذ قام الباحثان بإعداد استبانة وتوزيعها على عينة مكونة من (167) معلمًا ومعلمة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن المعلمين على استعداد عالٍ لتطبيق نظام الدعم متعدد المستويات، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغيرات الدراسة (الجنس، والتخصص، وسنوات الخبرة)، بينما كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركين تُعزى لمتغير الدورات التدريبية لصالح من حضر أكثر من ثلاث دورات، وأشارت النتائج إلى إمكانية التنبؤ بمستوى استعداد المعلمين لتطبيق نظام الدعم متعدد المستويات في مدارس التعليم الشامل من خلال متغير الدورات التدريبية، بينما اتضح أن متغيرات الجنس، والتخصص، وسنوات الخبرة ليس لها قدرة تنبؤية ولا تفسر التباين في مستوى استعداد المعلمين.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.