•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

واقع استخدام التعليم عن بُعد مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية خلال جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. إبراهيم بن محمد بن ناصر السويلم

Abstract

This study aimed to explore the use of distance learning with students with intellectual disability from teacher's perspectives during the corona pandemic. The study sample included 320 teachers who specialized in teaching students with intellectual disability. The study used descriptive approach and prepared a questionnaire which consisted of two sections: teachers' attitude to use distance learning and barriers of using distance learning. The study results showed that most of the sample, which constitutes 87.5%, did not use distance learning with students with intellectual disabilities during corona pandemic. The teachers showed moderate attitudes towards the use of distance learning with students with intellectual disabilities during the corona pandemic. Teachers also revealed a consensus on the existence of obstacles that limited their use of distance learning with students with intellectual disabilities during the corona pandemic. On the other hand, the results showed no significant statistically differences among teachers regarding their attitudes and obstacles to the use of distance education, according to gender. There are no significant statistically differences among teachers regarding their attitudes towards distance education in different age groups, while there are significant statistically differences regarding the obstacles that limit their use of distance education. In addition, there are no significant statistically differences among teachers regarding their attitudes and obstacles to their use of distance education, according to the academic level.

Keywords: distance learning, corona pandemic, special education, intellectual disability


Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

تهدفُ هذه الدراسة إلى معرفةِ واقع استخدام التعليم عن بُعد مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية خلال جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين. وتكوَّنت عيِّنة الدراسة من (320) معلمًا ومعلمةً متخصِّصين في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. وقد استُخدِم المنهج الوصفي للدراسة وبناءً على ذلك أُعِدَّت استبانة تتكوَّن من قسمين: اتجاهات معلمي التربية الخاصة نحو استخدام التعليم عن بُعد، ومعوقات استخدام التعليم عن بُعد. وتوصلت الدراسة إلى عدم استخدام الغالبية العظمى من أفراد العيِّنة (87.5%) التعليمَ عن بُعد معَ الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية خلال جائحة كورونا، وظهور اتجاهات متوسطة من قِبل المعلمين نحو استخدام التعليم عن بُعد مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية خلال جائحة كورونا. كما أظهر المعلمون إجماعهم على وجود معوقات تحدُّ من استخدامهم التعليم عن بُعد مع الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية خلال جائحة كورونا. وفي مقابل ذلك، أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى المعلمين فيما يخصُّ اتجاهاتهم ومعوقات استخدامهم التعليم عن بُعد باختلاف الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاه المعلمين نحو التعليم عن بُعد باختلاف الفئة العمرية، على حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى المعلمين فيما يخصُّ المعوقات التي تحدُّ من استخدامهم التعليم عن بُعد. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى المعلمين فيما يخصُّ اتجاهاتهم ومعوقات استخدامهم التعليم عن بُعد باختلاف المستوى الأكاديمي.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بُعد، جائحة كورونا، التربية الخاصة، الإعاقة الفكرية

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.